Tillbaka till skogen

Idag gjorde vi klart på jobbet vilket innebär att det bär av hem till skogen imorgon. Puh säger jag bara, skönt att slippa en till cykeltur :P Även om jag inte har något problem med flåset är jag lite trött i kroppen så det gick liiite segt för mig idag :P

Molly (syrrans häst) har varit och ultraljuda sig idag och hon är dräktig :D Vill ni se bilder på pappan kan ni kolla på www.teamegnor.blogg.se :) Bebisen borde ploppa ut ungefär samtidigt som Métisse kom, typ i början av maj mao :P

Nu ska jag varva ner från cykelturen, packa min väska och städa undan lite här innan det är dags för att åka cykla ner på stan och träffa en kompis :) Städningen kommer garanterat inte bli lika grundlig som innan jag åkte hem sist...nu blir det mest bara plockande för jag är för trött för ngt annat :P

Elins slutord: Motion är bra så länge det går av sig själv ;) //Elin

Härliga tisdag...eller nått :P

Idag blev det inget jobb för min stackars arbetskamrat/boss har problem med nacken :( Inte kul alls! Nacken är ju som ett av de jobbigare ställena att ha ont på eftersom det sprider sig till huvud och även rygg enligt mig. Hoppas hon mår bättre imorgon :)

Har varit ner och hälsat på henne på Haga. Vägen dit är fantastisk och tog ungefär 10 min utan att jag behövde trampa runt pedalerna mer än ett fåtal gånger :P Det innebär tyvärr att det är uppför hela vägen hem...men jag överlevde, gick upp till korridorsrummet och insåg, damn jag skulle ju handla! Det var bara att vända och gå ner igen, ta cykeln och cykla iväg till Ålidhem. Jaja Ica hade iaf öppet till skillnad från när jag tänkt handla under midsommar ;)

Det blev inte direkt någon mjukstart med cyklingen och även om jag inte känner av någon träningsvärk i större mängd så är jag som småslut i kroppen...well tre dagar till ska nog gå, det brukar ju släppa efter de första två vändorna och även om jag cyklat idag så blev det ju inte samma sväng :P Mao kommer det gå som på räls när det är dags för att cykla imorgon bitti :P

Åh nej, glassbilen är ute :( Gissa om jag blev sugen på glass men icke sa nicke, när jag var på affärn blev jag sugen på choklad också...sånt som händer, men det går över med lite vatten och middag :P

Elins slutord: Kan man klara sig på liten kassa, så kan man klara sig på stor ;) Sen uppskattar man det förmodligen mer om man någon gång får en stor kassa så att säga :)

Sommar och sol :)

Cykelturen till och från jobbet gick smärtfritt, har inte speciellt mycket träningsvärk sen igår bortsett från att delar av ryggen säger ifrån lite. Tro inte att jag lyckades ta rätt väg dock...just när jag tänker tanken "men oj vad bra jag hittar redan utan att behöva tänka efter" så cyklar jag omedvetet förbi sista högersvängen :P Jag insåg det dock väldigt snart men det var nerför vilket innebar en uppförsbacke för att komma rätt igen, det tog lite på krafterna men är lite stolt över att det inte blev mer fel :D

Jag har en bra regel när jag cyklar iväg - tvekar du, sväng höger :P På hemvägen blir det då vänster såklart :D Tro mig det har räddat mig från felcyklingar ett antal gånger ;)

Verkar som att vi varit väldigt effektiva på jobbet, kanske till och med så effektiva att vi är klar den här veckan och i så fall blir det Rix fm på lördag :D Verkar även som att matlådorna kommer räcka rätt så bra då också ;P

Just det, läste nyss om de svenskar som gått i draften (på expressen) och blev väldigt besvikna på dem då de varken tagit med John Vestin eller Sondre Olsen (osäker på om sistnämndes namn blev rätt), bad juju! Nu är det inte långt kvar till hockeysäsongen hörni :D Bara lite mer än en månad ;P

Elins slutord: Förvänta dig aldrig att det ska vara vindstilla i Umeå...det är som att förvänta sig att Björklöven helt plötsligt skulle ta SM-guld om två säsonger :P //Elin

Lite fel blev det, såklart det är ju jag :D

Efter att jag vilat ner lunchen idag var det dags att ta mig en cykeltur. Inte vilken cykeltur som helst utan jag cyklade iväg för att kolla hur lång tid det tar att ta sig till jobbet. Eftersom jag inte direkt är känd för mitt goda lokalsinne såg jag till att kolla upp kortaste eller i alla fall enklaste vägen, läs: mest rakt fram :D Tack vare att mamma hittat åt en cykelkarta på Umeå kommuns hemsida blev det hela mycket enklare, men självklart blev det lite fel på vägen :P Kom dock fram till mitt mål på 30 min och hem tog det 25 och jag var uppe på rummet exakt en timme efter att jag lämnat det :D Duktigt Elin!

Risken finns att jag bränt näsan...det är typ 24 grader ute men jag tror jag klarade mig ganska bra. Frågan är bara hur min kropp mår imorgon när det är dags att kliva upp för att cykla ut och jobba ;) Idag hade jag dessutom motvind i princip hela vägen, både dit och hem. Vindarna vänder visst efter mig...hehe :)

Nu ska jag varva ner med lite Chuck då jag tror att min kropp fått nog av sol idag, onödigt att utmana ödet genom att sätta sig på balkongen när jag lika gärna kan titta på Chuck och träna magmusklerna genom skratt :P

Elins slutord: Imorgon börjar allvaret igen, glöm inte att helgen bara är fem dagar bort ;) //Elin

Fördelar med staden

Jag är ingen direkt stadmänniska. Jag trivs i Övik, som inte är en sån stor stad, och jag trivs även i Umeå som dock är lite större. Men det jag inte trivs med är all rörelse osv. Det är svårt att förklara men hemma i skogen kan man gå utomhus och det finns alltid något att göra eller så kan man göra ingenting. För att jag ska gå ut och njuta av vädret istället för att sitta på balkongen krävs det att jag har ärenden eller ett syfte med att jag exempelvis går ut att gå. Promenader för sig själv i stan är mest bara stressande till skillnad från promenaderna hemma som mer är harmoniska och lugnande. Jag har dock kommit fram till några fördelar med staden.

- Gång/cykelavstånd till i princip allt.
- Finns alltid någon matbutik som är öppen oavsett om det är helg eller vardag.
- Inga insekter ;) Jag kom hit med typ 25 myggbett sen jag stått ute och målat hemma och då ska vi inte ens tala om svemya, knotten eller bremsen :S

Ja ni det finns säkert både fler fördelar och nackdelar men jag vaknade upp imorse och kände mig lite sådär småpositiv haha så jag tänkte jag skulle försöka sprida det till alla inbitna lantortsbor som inte trivs i staden. Däremot skulle jag ALDRIG kunna bo i Stockholm eller någon stad som är större än Umeå :S No thank you! När vanligt hyfs byts mot att armbåga sig fram på stan så är det inget för mig.

Ha en fortsatt bra midsommar mina vänner, nu blir det till att pumpa cykeln och fara å handla. Elins slutord: He är världens mest användbara ord, undrar vad språkrådet tänker med då de fortfarande inte stoppat in det i SAOL ;D

Bildbomb och ett stort SUCK

När jag och min arbetskamrat/chef skulle lasta ur bilen imorse ber hon mig att vända mig om och så säger hon: du har ett hål på byxorna...SUCK det har blivit världens reva på ett par av mina nyare jeans, som jag visserligen köpte på rean men jag trodde de skulle hålla lite längre :( Fattar inte hur det gått till för de var minsann hel imorse... så här ser revan ut:

Märk väl att den är nästan lika lång som byxfickans höjd och att det dessutom är
ett litet hål bredvid plus att tvärs-över-trådarna har inte gått av (längst till höger) :(

Nog med tråkigheter, tänkte jag skulle lägga upp lite bilder på mina
födelsedagspresenter så här en månad för sent ;)

Väldigt viktigt att ni inte missar vad det står på väskan ;)

Klänningen jag köpte innan jag åkte hem för systers student, har dock ett brun bälte jag använder till den och så fyndade jag ett par bruna klackisar för 99 kr på din sko ute på strömpilen :D Har dock inte fotat dem så vi får se om det kommer upp en bild senare :P

Ja det var väl ungefär det jag tänkte dela med mig av idag, hoppas ni njuter av det fina vädret :D Själv fick jag en trevlig och faktiskt välbehövd promenad från Haga och hem med sällskap i luren :P

Elins slutord: Det viktiga är inte att lyckas, det viktiga är att våga försöka!

Back in town

Igår kom jag tillbaka till Umeå efter en mycket angenäm helg i Bergeforsen. Tävlingen var väl arrangerad och det gick dessutom bra för syrrorna vilket gjorde det hela ännu roligare :D Har jobbat från 07.20 imorse och känner mig lite småmör eftersom jag kom till Umeå halv nio igår...efter 5,5 timme i lastbil/buss :P Men tills imorgon har det nog lagt sig, jag känner mig pigg iaf :) Hade trevligt på jobbet och musiken satt humöret :D

Nu ska jag packa upp det lilla jag tog med mig upp, passade på att ta med mina kastruller, min kakform och en av stekpannorna (födelsedagspresenter :D) så nu kan jag laga mat med fräscha saker ;) Nä lite chillaxing kanske och så ska jag försöka fixa en copyright-stämpel och skicka upp lite bilder i Team Egnor gruppen på Facebook, den har ni väl inte missat? ;)

Elins slutord: Är man ledig, så är man :D Hoj så länge! //Elin

Coolstuff

Jag brukar bli galen när det är dags för presenttider. Då det gäller mina syskon så har jag faktiskt levt med dem i rätt många år och även om man inte alltid träffar rätt är chansen större än då det gäller vänner. Jag tycks som aldrig kunna hitta en nisch på presenter som jag tycker passar mottagaren.

Har surfat runt lite på olika presentsajter tidigare och satt igår på coolstuff.se där jag hittade en kakform som göra att tårtan/kakan är delad redan när man tar den ur ugnen, hur smidigt lät inte det?

Har du problem att hitta presenter skulle jag gissa på att du åtminstone får idéer av att titta in på coolstuff där finns det en salig blandning!

Klicka in och kolla in kakformen!

//Elin

Sommarens planer

I'm a planner. I like to plan. I even love to plan. Speciellt då det gäller mitt eget liv. Det jobbiga under sommaren blir då att det mesta händer dag för dag så att säga. Nu ska jag visserligen upp till Umeå och jobba ett tag, men i övrigt tillbringar jag min sommar hemma i skogen. Tro mig det är inte direkt brist på saker att göra, idag var det tänkt att jag skulle måla utbyggnaden, men saker och ting görs lite hippt som happt beroende på väder och vind. I jämförelse med studierna så planerar jag min läsning hyfsat och jag vet vad jag har att göra inom en viss tid, men under sommaren finns det ingen riktig struktur. Tur att jag inte har kontrollbehov, då hade jag blivit galen :P

Lite planer för sommaren finns ändå. Först och främst jobb som jag redan nämnt, sen blir det gratiskonsert 7/7 (Salem al Fakir) och Rix FM festival den 3 juli. Om jag är hemma midsommarhelgen blir det att fara iväg med gott sällskap och fira midsommar i deras stuga. Mys. Så ska syrrorna iväg på tävling till helgen, får se om jag får plats. Planen är att försöka träffa lite folk jag inte sett på länge men då vissa tycks ha måttligt intresse av det får vi se hur det blir.

Nä det är skönt att inte ha så många "måsten" men samtidigt ska man anpassa sig efter andras "måsten" och så har jag väl inte kommit in i ledigheten än, känns som om jag väntar på att jag ska bli påmind om en inlämning eller nått trots att terminen är slut haha Hade iofs varit skönt att få betyg för sista kursen så att jag har på papper att terminen är finito.

Åska och no-elecricity igår, regn idag och imorgon är det tisdag hehe japp, där är vi nu!

Elins slutord: I dagens samhälle ska man passa sig för att tolka bokstavligt, det innebär oftast grova feltolkningar och konflikter så låt bli att läsa in så mkt i saker helt enkelt.

Sjungom studentens lyckliga dar!

Oj oj säger jag bara. Tänk att det har gått två år sedan jag tog studenten och nu har min lillasyster lämnat gymnasiet bakom sig som ett avslutat kapitel. Sinnesjukt. Kul i alla fall att få uppleva stämningen på stan! Det var väldigt komiskt att se folks miner när Molly och Métisse (två av hästarna här hemma) stod på parkeringen där studenterna skulle komma ut ;D Ingen blev väl egentligen förvånad när lillasyster passerar familjen och går direkt till Métisse för att hälsa...:P Well så kan man också göra ;P

Just nu är jag väääldigt mätt måste jag säga och ikväll blir det fika hos syster för att fira andra systern. Tills dess ska jag försöka röja och plåstra om de små blåsorna som uppstått pga min nya fina skor ;D Så lyckades jag bränna axlarna också, inte så konstigt kanske med tanke på det fina vädret men :P

Elins slutord: Det mest smittsamma som går att hitta i världen är förmodligen ett leende :D //Elin

Today is the day ;)

GRATTIS till min syster som har avslutning på utbildningen idag och numera kan kalla sig yrkesförare :D Grymt, bra jobbat! För en själv känns tanken på vanligt körkort fortfarande jobbigt nog haha ;P

Jag har träningsvärk. I armar, i ben och i axlar. Jag väljer att förklara det med 1. en cykeltur till Ica Maxi med typ tomt däck 2. att flyttkartonger är väldigt otympliga att bära. Jag tror seriöst att jag nästan fått blåmärke på höften och jag som trodde att det var så mycket smartare att bära kartongerna så haha tji fick jag ;D

Nu börjar det snackas om att elitseriens hockeyklubbar är för en ny europaliga, tror jag måste sätta mig in i vad det innebär innan jag uttalar mig. Rykten säger även att Bremberg kan vara på väg till Modo...ja vi ser väl :D På tal om hockey så har försäsongsschemat för Modo presenterat, få se om det kanske blir till att gå på nå hockey i Umeå i höst kanske :D

Det här med att Björklöven petas från sin plats trots att de klarat sig från konkurs gör mig pist minst sagt. Inte för att jag är deras biggest fan men mina framtida planer, om att Löven någon gång i det här livet skulle ta sig upp i elitserien så att Modo får spela i Umeå, grusas av gnälliga Sundsvall. Eller jag vet inte om de gnäller men om de hållit tyst och accepterat att de inte klarat sig kvar i allsvenskan skulle Löven säkert inte blivit petade...men man vet aldrig. Å andra sidan, om det varit Modo som varit Sundsvall hade jag velat att de skulle gjort allt för att ändå få stanna kvar så jag ska inte säga nått ;P

Känner att min svenska är på topp idag, not! haha men det är sånt som händer, som en vän till mig ofta säger :)

Nu ska jag ta och inleda operation packning så att det är klart när syster kommer för att hämta mig :D Elins slutord: det är inte vädret som gör sommaren, det är din inställning! :D //Elin

Upp och ner, ner och upp!

Den här dagen, som började så bra, slutade i form av en berg-och-dalbana! När jag skulle smöra ett par hårdbrödmackor till lunchen var smöret som sten och jag insåg att NÅGON vridit upp kylan i kylskåpet till max! Grattis?! Well min mjölk och fil hade inte frusit i alla fall...då! När jag kom tillbaka från Ica Maxi för ungefär en halvtimme sedan och skulle ta den "gamla" mjölken till kvällsfikat inser jag att den är en isklump...trots att jag vridit ner kylskåpet när jag märkte det imorse. Yey!

Inte nog med det, på väg till Maxi såg cykeldäcket väldigt platt ut och när jag kände på det då jag nått destinationen så var det way too mjukt...punka! Yey igen!

Min mobil, den som jag tappade i snön i vintras, tycks vara på väg att ge upp...den hänger sig som på ena sidan av tangentbordet emellanåt och "uttaget" till laddare och handsfree tycks vara glapp...dubbel-yey!

Så himla trevligt att alla mina saker tycks vara emot mig! Suck! Saken blir inte roligare av att folk tycks tro att man ska anpassa varje andetag efter dem för att de är viktigast i världen!

Elins arga slutord: Om man hela tiden ska vara som alla andra vill, när ska man då hinna med att vara sig själv?!

Det är en konst att koka makaroner :P

Jag måste erkänna en sak: jag har ingen aning om hur man kokar makaroner...till en person! Hemma är det bara att gå på känsla, men efter två år vet jag fortfarande inte hur jag kokar lagom mycket makaroner till en portion :P Kan i och för sig bero på att jag oftast gör storkok och fryser in när jag är hemma i Ume men ändå det är rätt komiskt haha

Operation städa rummet inleddes tidigare idag med skakning och byte av sängkläder. Lämnade även tillbaka madrassen jag lånat av fröken Boden. Kan säga som så att det är inte speciellt givande att skaka sängkläder från en balkong på tredje våningen när man är höjdrädd...snacka om svindel men jag tappade åtminstone inte ner något ;)

För alla er lärare/lärarstudenter ute i världen kan jag tipsa om organisationen OmBildning som även har en grupp på Facebook. En inspirerande grupp åtminstone för mig som tycker det är viktigt att få in tekniken i utbildningen :)

Nu ska jag äta mina två portioner makaroner med tillhörande fiskpinnar och grönsaker, mumma :D

Elins slutord: Bättre börja tidigt, än sluta sent :P //Elin

Det är en konst att koka makaroner :P

Elins slutord: Bättre börja tidigt, än sluta sent :P //Elin

Nämen, det blåser :O

Jaha då börjar det väl snart regna igen då. Blåser som bara den ute, men orka klaga det är ju snart sommarlov :D Hm jag ska bara ta tag i den där rapporten och se till att få den reviderad och inskickad så är det klart och betalt :P

Imorse vaknade jag kring åtta och insåg att jag inte alls behövde kliva upp om jag ville. Det gjorde det hela mycket enklare och jag kände mig genast klarvaken :P Har dock inte hunnit med speciellt mycket mer än att stöka undan lite i palatset. Snart drar korridorsfolket (de som räknas som vänner) hemöver. Känns trist eftersom jag blir kvar i Umeå ett tag till. Får passa på att hälsa på folk i Umeå som jag inte hunnit med på ett tag om jag råkar få tid över :)

Träffade delar av övriga klassen igår, alltså de som inte är i min seminariegrupp, och det var väldigt trevligt måste jag säga. Bara att komma tillbaka och träffa folket på universitetet igen gjorde att min motivationsbrist kurerades något. Det är lätt att bara vilja få allt överstökat när man varit ute på praktik för det är som den biten som får mig att påminna mig själv om att det är verkligen det här jag vill. Jag ska bli lärare! Shit...haha

Som sagt, lite rapport och sen kan jag nog inte hålla mig borta från fjärde säsongen av Dexter längre ;) Fröken Boden har gjort mig addicted :P

Elins slutord: Gör det, så är det gjort! //Elin

Tadaaaah! :D

Sådär då var seminariet överstökat och nu har jag inofficiellt gått på sommarlov. Måste bara revidera och lämna in min rapport men sen så :) Blir lite jobb också men allt som inte är skola räknas härmed som sommarlov ;)

Håller på att värma min lunch right.now och har insett att det är dags för att laga nya matlådor :P Tror jag har en kvar...men frysen måste ändå tömmas innan jag åker hem så. Lärde mig något nytt igår när jag läste "ordningsreglerna" för korridoren som Bostaden satt upp efter att vissa inte kan ta undan efter sig och där står det minsann att både skafferi och kylskåp ska tömmas innan man tar sommar så att säga. Jaha då får min garderob agera garderob över sommaren då :P Jag som bara hade tänkt att låsa igen men men det blir nog bra det med.

På en timme eller så ska jag dra iväg med min vita springare (cykeln) ner till stan och möta upp min inneboende och så ska jag köpa en försenad födelsedagspresent till min bror. Han fick en inslagen lapp där det stod "sidavbitare obekräftat leverensdatum" hehe ett internskämt som jag inte orkar förklara men det är roligt, trust me ;)

Lunch var det ja, Elins slutord för dagen: Om du tror att andra tror att du inte kan, sluta tro så mycket för du vet ju eller hur? ;)

"Sommarlovet" närmar sig

Imorgon kan jag inofficiellt säga att min termin är slut. Dock ska rapporten revideras men nog ska jag klara det på en dag. Idag har vi haft seminarie och vi hann med 5 personer från 8.30-16.00 (minus lunch och raster), det är helt otroligt vilka givande diskussioner det blev. Jag var lite tveksam till det hela utifrån instruktionerna, vilket fler verkade vara, men det visade sig vara mycket lärorikt och som sagt så fortsätter vi imorgon och då är det bland annat min tur. Om jag skulle skriva ett Oscar-tal nu skulle jag bli tvungen att tacka eleverna som delat med sig av sina visa åsikter kan jag helt klart säga. Personligen anser jag att det är 1000 ggr mer tillförlitligt att få ta del av elevernas åsikter än att läsa vetenskaplig litteratur som talar om att såhär är det osv osv osv. Inte för att den sortens litteratur tycks vilja ge några svar men dess generaliseringar ger mig ibland ont i magen.

Kvällen har gått till att existera och imorgon ska jag försöka hinna med en tripp ner på stan. Ett steg i taget först, kvällen är inte slut än och sen ska man lyckas somna trots att det är lika ljust som mitt på dagen fram till elva :P Sommaren har sina för- och nackdelar.

Elins slutord: om du tror dig vara effektiv utan pauser, tänk om ;) Det kanske går snabbare men det du gör blir då i alla fall inte lika kvalitativt //Elin