En dröm, flera mål

Pratade med en vän och kom att tänka på en föreläsning vi var på för några veckor sedan. Det var en certifierad coach som föreläste och hon pratade bland annat om hur man kan jobba med att sätta mål. Hon beskrev att steg ett är att drömma. Var skulle jag vara och vad skulle jag göra om allt var möjligt? Om jag fick göra precis vad jag ville...vad skulle ni göra? Det är steg ett.

Jag har en dröm om att någon gång i framtiden driva en multianläggning för såväl undervisning som konferenser och hästrelaterad verksamhet. Ingen liten grej. Det tar oss vidare till steg två.

Steg två handlar om att formulera mål och konkreta "aktiviteter" för att ta mig mot målet. För min del ser jag min utbildning som en resurs, sedan skulle jag kunna se till att skaffa mig erfarenhet inom den typ av verksamhet jag drömmer om att driva.

I slutändan handlar det inte nödvändigtvis om att bygga upp den där stora verksamheten, det kanske handlar mer om att jag skulle vilja driva något eget eller jobba med samordning av något slag.

Som jag tolkade tanken, det här att drömma först och sätta mål sen, handlar det om att få rätsida på vad man egentligen vill utifrån det man drömmer om. Ibland kanske drömmen är dit man vill men ibland går det att läsa ut något annat av den. Om nu drömmen, som känns så stor, är det man verkligen vill blir målen ett sätt att göra drömmen mer hanterbar och kanske till och med mer realistisk. Vad drömmer jag om och hur gör jag/vad behöver jag göra för att nå dit?

Just nu är jag nöjd med mitt yrkesval och jag känner mig säker på att jag vill jobba som lärare ett bra tag framöver. Något annat jag känner mig säker på är att jag inte nödvändigtvis kommer att jobba som lärare fram till pension. Ska nog ta och fundera över mina egna drömmar och kanske till och med göra en vision board. Får ta det en annan dag ;) Nu är det nog med djupa funderingar för fredagskvällen, nu Idol! Över och ut //Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback