Let me introduce: Google Drive

Senast jag skrev utlovade jag ett framtida utlägg om Googles nätbaserade "office-paket". Idag tänkte jag hålla det löftet och ge er en liten introduktion. Jag nöjer mig alltså med en översiktlig presentation i dagens inlägg och återkommer framöver för att lära er mer :)

I Google Drive kan du skapa dokument, presentationer, kalkylblad, formulär, ritningar och det går även att koppla diverse appar för att vidga sina möjligheter till skapande. När jag nu beskriver generellt kommer jag att kalla alla olika objekt för dokument för att underlätta.
 
Innan jag berättar något mer måste jag påpeka att jag vet att mina skärmklipp har sämst kvalité, ska försöka ordna det till nästa gång jag ska lära er något om Drive...hoppas ni har överseende den här gången!

För att kunna skapa något av det ovan nämnda krävs en Google-inloggning, men i teorin är det endast den som skapar dokumentet som behöver en inloggning. Jag kommer att gå in på åtkomst-frågan i ett senare inlägg. Själv har jag en Google-inloggning och när jag går in på Google Drive ser det ut så här:
 
 
Skärmklippet ovan visar hur det ser ut när jag är inne i "Delade med mig", dessa dokument har alltså jag inte skapat men jag har tillgång till dem och de flesta av dem kan jag redigera i. Som ni ser har ikonerna för dokumenten olika symboler och det beror helt enkelt på vilket slags dokument det är. Så vad kan vi då göra i Google Drive?
 
 
När jag klickar på knappen "Skapa" är det menyn på bilden ovan som dyker upp. Som ni ser har jag lagt till en app som heter Mind Map, en app där jag kan göra interaktiva tankekartor. Det finns en hel uppsjö med appar som går att lägga till och de väldigt många av dem är gratis även om de då oftast har sina begränsningar.
 
Väljer jag att skapa ett dokument ser det ut så här:
 
Dokumentet öppnas då i en ny flik och "Min enhet", där alla mina dokument listas, ligger kvar i fliken längst till vänster. Beroende på hur van man är att arbeta i Microsoft Office ordbehandlingsprogram Word, är det lätt att arbeta med dokument i Google Drive. Stavningskontrollen är inte att lita på men i övrigt finns det många fördelar. Lite av grundidén med Drive är att flera personer ska kunna arbeta i dokumentet samtidigt. Detta innebär att personer som ingår i en grupp kan sitta vid olika datorer men ändå skriva i samma dokument. Menyerna som ni ser i bilden ovan (arkiv, redigera, visa, infoga, verktyg, tabell och hjälp) är, i jämförelse med Word något förenklade men de mest grundläggande funktionerna som kan tänkas behövas finns i Drive. 
 
Väljer jag istället att skapa ett kalkylblad kommer ett dokument som nedan upp.
 
 
 
För att återigen jämföra Drive med Word så är Excel det program i Office-paketet där vi kan arbeta med kalkylblad. Precis som när det gäller arbete med dokument i Drive, så är även arbetet med kalkylblad något begränsat av förenklingar.
 
När jag skapar en presentation måste jag först och främst välja tema innan jag kommer till själva arbetsfönstret och motsvarigheten i Office är då alltså Power Point.
 
 
Så i Drive kan vi alltså jobba med "Word", "Excel" och "Power Point", men vi kan även göra formulär - med andra ord enkäter av olika slag.
 
 
Personligen är det här ett verktyg som jag uppskattar väldigt mycket. Dels finns det ganska många möjligheter när det kommer till vilket slags formulär man önskar utforma och dels sammanställs resultaten automatiskt även om jag många gånger känner behov av att göra några extra diagram och analyser.
 
Som jag nämnde i början av detta inlägg går det även att göra ritningar (och allt möjligt annat om man kopplar appar) men eftersom jag ännu inte bekantat mig själv med den möjligheten kommer jag inte att nämna det något vidare för tillfället.
 
Nu har ni fått en rätt basic presentation av Drive i stort och jag hoppas att ni vill fortsätta bekanta er med det! Kanske är du som läser det här väldigt datavan och kanske till och med van att använda Drive och då känns det förmodligen meningslöst. Å andra sidan kan du kanske då lära dig något framöver när jag utvecklar det här vidare. Om du däremot inte är speciellt datorvan alls hoppas jag att jag inte susar fram för snabbt, är det så får du gärna stanna upp och skicka iväg funderingar via kommentatorsfältet nedan. Min poäng är att jag hoppas att du som läser, oavsett datorvana eller intresse kan få ut något av mina försök att lotsa er genom Drive :)
 
//Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback