Allt är relativt

Ord är spännande. Tror ni mig inte så kan ni ta och fundera på saken. Själv funderar jag ikväll på adjektivet 'ekonomisk' och alla dimensioner av det ordet. Ords innebörd är både relativt, som det mesta här i världen, och i de flesta fall situationsbundet (kanske till och med personbundet).

Eftersom jag är en kedjegooglare tänkte jag att jag skulle leta fram en definition av vad det innebär att vara ekonomisk. Dock tog kvällens springtur lite för mycket av min mentala kraft. Lämnar den kunskapsinhämtning väntandes till en annan dag.

Tillbaka till det här med ord och varför de är fascinerande. Om jag säger...lampa...menar jag mest troligt en taklampa. Du som läser det här kanske i första hand skulle ha tänkt på en golvlampa eller bordslampa, vad vet jag. Ord är kopplade till subjektiva associationer, till situation och person. Ibland är det solklart för oss vad vi menar med ett ord, självklart för var och en, medan det ibland inte ens är klart för en själv.

Jag tycker det är spännande med att vi ibland använder ord på känsla. Med det menar jag att det finns ord i ens ordförråd som man inte skulle kunna förklara för någon annan men man använder ordet ändå.

Något annat som är spännande är hur ord kan bli något helt annat beroende på när och hur det används. Det är så mycket med ord, med språk som är spännande. Fundera på saken.

I övrigt vann Modo igår, då var det minsann glädje på Mariehemsvägen må jag säga! Efter första perioden kände jag mig väldigt nere, det såg allt annat än bra ut och jag ville bara att matchen skulle vara över. MEN som den inbitna Modoit jag är så vägrade jag byta bort från hockeyn trots att det stundvis var smärtsamt att se hur dåligt vi spelade. MEN så hände det, vi hämtade hem underläget och VANN matchen! BRA JOBBAT MODO! Länge sedan jag kände sådan glädje över en vinst, kanske snarare så att det var rätt länge sedan vi vann ;) Imorgon är det MATCH igen! Heja Modo!

Blir inte så mycket bloggande nu för tiden men jag har bestämt mig för att dela med mig av sådant som inspirerar mig när det kommer till min undervisning så jag ska försöka synas här lite oftare. Först upp är en introduktion till Google Drive som jag ser som ett intressant verktyg i undervisningen. Det får jag lov att återkomma till en annan dag! Over and out // Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback