Lucka 19

Snopet med en julkalender som saknar ett antal luckor, men det är så den ser ut min bloggkalender ;) Nu har jag i alla fall tagit jullov och tänkte jag skulle lämna ett litet avtryck innan jag far ner till Ångermanland ifall jag "glömmer bort" att skriva under jul :P

Så vad ska jag dra för intressant idag då? Jo, jag hade tänkt att fundera litegrann över det här med hemmet. Jag har sedan sista året på gymnasiet haft fler än ett "hemma". När jag och syster bodde i Övik under veckorna var det hemma och hemma. När jag flyttade till Umeå blev det hemma, hemma och hemma. När jag nu flyttat till Malmberget är det helt plötsligt hemma, hemma, hemma och hemma. Hm.

Det är fint att ha flera platser som känns som hemma. Det som ställer till det är när det ska pratas om det ena eller det andra hemma. Till exempel:
- Åker du hem över jul?
- Jo och så åker jag hem i januari.

För så blir det ju. Jag åker hem till Ångermanland/Hemling över jul och Hemling kommer alltid vara hemma, svårt att inte se platsen man vuxit upp som hemma. För mig i alla fall. Och sedan har jag mitt liv i Malmberget nu, så hur skulle jag inte kunna kalla det hemma? Precis som Umeå alltid kommer vara hemma för att jag under min studietid byggt upp ett liv där. Inte att glömma Övik, där jag ändå spenderade relativt mycket tid under tre år även om större delen av den tiden spenderades i skolan.

Vet ni vad som är gemensamt med alla dess "hemma" förutom att jag spenderat olika lång tid av mitt liv på dessa orter? Det är att jag har familj på alla ställen. Jag har min familj-familj i Hemling/Övik, jag har vänner i Övik som för mig är familj om än på ett annat sätt, jag har fantastiska människor i Umeå som jag är så glad över att få ha i mitt liv och nu har ett nytt kapitel startat och jag lär känna nya fantastiska människor i Malmberget/Gällivare som jag på ett sätt ser som familj. Familj för mig är människor som berikar ens liv på ett eller annat sätt. Så jag skaffar mig gärna fem till "hemma" och möjligheten att utöka min "familj" :) God jul gott folk om vi inte hörs innan! //Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback