Körlektion numero dos

And she's back! Imorse var det då dags för min andra körlektion. Började med att veva ratt på parkeringen haha men min körlärare verkade tycka att jag fattade poängen rätt snabbt så då körde vi iväg mot IKSU. Tycker det här med annan trafik är lite småjobbigt och framförallt tanken på alla galna cyklister i Umeå men som tur måste jag koncentrera mig så mycket på min egen körning så jag hinner inte oroa mig så mycket. Så sa Niklas sist att det är hans fel om jag krockar. Så då litar jag på att han inte låter mig krocka helt enkelt :P Litar ju på pappa hemma så en körskolelärare går nog alldeles finemang att lita på :)

Poängen med att fara iväg till IKSU var att jag skulle få visa att jag kan hantera upp- och nedväxling i högre hastigheter. Tänkte som så att jag ska dela med mig av de saker jag ska träna på för att påminna mig själv om att jag håller på att lära mig. It will make sence längre ner. Dagens att tänka på:
- släpp gasen när jag växlar (vilket jag kommer ihåg 99% av gångerna hemma men av någon anledning glömde jag det alltför ofta idag)
- släpp upp bromsen innan jag stannar helt för att det ska bli mjukare inbromsning.
- ordningen jag gör saker när jag ska stanna vid vägkanten eller köra iväg (titta, blinka, bromsa, koppla, bromsa eller lägg i växel, hitta dragläge, titta, blinka, kör iväg. Om jag tänkte rätt nu.)
- titta långt fram

Ja det var väl det i korta drag. Nu är det ju så här att jag blir sur när jag vet hur jag ska göra saker men gör fel. Human nature. Andra kallar det för självkritik. Men, jag vet ju att körningen handlar ju inte om att bara veta hur jag ska göra utan jag måste lära mig att omsätta teorin till praktiken. Därför jag övningskör liksom. Dock lätt att glömma när jag sitter där i bilen och vill göra allt rätt.

Om ni läste mitt inlägg gällande första lektionen vet ni att jag tog upp det faktum att jag inte riktigt köper min körlärares beröm vilket han nog märkte idag :P Hur jag vet det? Ja "kan det vara så att du tycker att jag berömmer dig för mycket?" är väl rätt talande. Haha ja jag är sådan att jag ogärna tar emot beröm om jag inte tycker att jag förtjänat det. Såklart kom han in på att jag är självkritisk eller som han så fint uttryckte det: vill göra allting perfekt och skäller på dig själv när det inte blir så. True that. Även om jag jobbat bort en hel del av det sedan gymnasietiden. Så summan av kardemumman så sa han att han inte tänker sluta berömma mig för jag är duktig utifrån hur mycket jag har kört, vilket jag vet men jag tror det är bra att bli påmind så att jag kommer ihåg det även när jag är mitt uppe i körningen liksom.

På senare år, hej du stenåldring, har jag insett att jag har ganska rejäl dubbelmoral när det kommer till min inställning angående min egen prestation. Jag menar, jag utbildar mig till lärare och tycker att prestationsångest är en känsla som borde bannlysas. Jag så att säga berömmer mina elever och vill att det ska ta emot det som ärlig feedback och även att de ska berömma sig själv för sina insatser. Däremot är jag kräsen när det kommer till mig själv och beröm som ni förstått. Måste helt enkelt jobba hårdare på det tankesätt jag brukar inta: "Om jag vore min egen lärare, vad hade jag då haft för inställning till mitt lärande?" Tycker det är lite bra halvmantra. Vad skulle jag ha sagt till mig själv om jag var min lärare?

Ett meddelande till allmänheten: det är skillnad på att vara självkritisk eller att vara en självkritiker.

Är du självkritisk i lagom mängd kan du se din egen prestation relativt objektivt och utvärdera både det bra och mindre bra med det. Är du en självkritiker lägger du för mycket fokus på att hitta negativa saker i dina prestationer. Don't do that. Vi lever inte för att vi redan vet och kan allt, vi lever för att lära.

Jag har haft tendenser till att vara min egna personliga självkritiker, har det fortfarande ibland, men är idag mer en sund och något självkritisk människa. Så är det. Nog om detta.

Idag är det onsdag. Jag har haft torsdag hela dagen. Jobbigt läge. Vi förlorade två poäng i gårdagens hockey. Kempe la en jävligt snygg straff. Imorgon är det match igen! En trea på den tack! Att Steen igår debuterade gjorde många upprörda. Too bad for them. Imorgon har vi "redovisning" på grupparbetet vi jobbat med i dagarna och sedan är det "helg". Helg=tentaplugg för fredag nästa vecka är det tentamen. En sak i taget. Först disk. Sen mat. Lämnar er med en liten illustration av en pågående illustration...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback