Halkbanan

Var iväg och gjorde bort andra obligatoriska riskutbildningen igår, med andra ord halkbanan. Supersmidigt att jag fick göra den i Gideå på Öviks flygplats eftersom jag ändå skulle hemöver.

Halkbanan är inget som jag sett framemot överhuvudtaget även om alla jag pratat med sagt att de tyckte den var rolig. Även de som tyckt det varit jobbigt att köra bil. Tack vare alla dessa människor bestämde jag mig iaf för att ta det som det kommer.

Jag och de andra tre som skulle vara med på utbildningen blev hämtade av vår utbildningsledare och efter fikastopp i Nordmaling och däcklämning på samma ort åkte vi vidare till Gideå där vi först betade av lite teori. Summan av kardemumman: förarens beslut kan mångt om mycke se till att det inte händer olyckor. Ingen direkt hjärnkirurgi om jag får vara sådan men tåls såklart att reflekteras över och upprepas.

Efter teorin var det dags att fara ut på landsningsbanan och först fick vi demonstrera lite bromssträckor. Det var två Saab, varav en automat. Alltid lite lurigt att byta till en bil man aldrig kört och även om det är mindre avancerat att köra automat fick hjärnan ändå jobba lite extra för att ställa om sig.

Orkar inte gå in på detalj vad vi gjorde men körde lite s-kurvor med olika förutsättningar, fick känna på skillnaden ABS eller inte ABS och köra lite slalom i värdelöst före med värdelösa däck och försöka häva sladdarna.

Summa summarum, nyttigt att få känna på och måste faktiskt säga att även om jag ser mig själv som en relativt försiktig förare så fick även jag mig några tankeställare. Fick även testa att "krocka" och ja, det gick 7 km i timmen men tusan så oskönt det var när bältet tog emot. Ge tusan i att krocka helt enkelt.

90% av trafikolyckorna beror på förarens beslut. Sedan att en del olyckor har flera olika variabler som påverkar men iaf.

Lördag idag. Skitväder ute. Vi skulle ha balat hö men ja. Skitväder att köra i också kan jag säga. Körde in på byn och tillbaka för att vi skulle handla, ungefär 4 km sammanlagt och ja. Tog mig inte ens upp på gårn på första försöket när vi kom hem :P Slasket är slirigt kan vi väl vara överens om.

Söndag imorgon då alltså. Blir till att förbereda mig för praktiken fast kanske framförallt tandhygienistbesöket haha Det var en plågsam historia sist, inte för att jag hade några hål men för att tandhygienisten var hm...något hårdhänt kan vi väl säga. Hoppas på att jag inte har några hål nu heller bara... :S

I övrigt har jag inte sett någon Karjala-hockey. Nu har det väl inte varit så mycket att se heller kanske eller ja men sura förluster om inte annat. Nu när jag skriver det här blir jag fundersam på om vi spelar mot Finland idag...men det kanske är imorgon. Tåls att kollas upp. Snart elitseriehockey igen iaf! Over and out //Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback