Let me help you

Eftersom väldigt många tycks ha problem med ordet "sport" nu för tiden tänkte jag ge dessa människor lite hjälp på vägen. När jag söker på Nationalencyklopedin kommer följande beskrivning upp:

"sport, numera ungefär detsamma som idrott."

Vill påpeka att det är 6 av 96 ord så vem vet vad som står i betalversionen. Vad jag däremot vet är vad som skrivs om idrott:

"idrott, sammanfattande benämning på skilda slag av kroppsövningar. En inom idrottsrörelsen fastlagd definition är "fysisk aktivitet som människor utför för att få motion och rekreation eller uppnå tävlingsresultat". "Idrott" användes relativt sent (i slutet av 1800-talet) som beteckning för fysiska aktiviteter."

Vill ni läsa mer så feel free to do that, ne.se är adressen om ni missat det. Jaha varför drar jag upp definitioner av sport helt plötsligt? Jo för att mitt tålamod när det gäller folk, som påstår att hästar inte är en sport, börjar ta slut. Alla som aldrig har ridit och då menar jag RIDIT och inte suttit på en häst som gått dit den velat, har absolut ingen rätt att uttala sig om huruvida det är sport eller inte. Nä jag orkar faktiskt inte bråka om det mer. Att folk tjafsar om att ridsport inte är sport är lika vettigt som att jag på allvar skulle tro att folk skulle acceptera att jag säger att fotboll inte är någon sport. Jo, det är samma sak. Skillnaden är att den ena sporten är populärare än den andra. Skärpning! Over and out! //Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback