Ung och bortskämd

Nä jag kan inte låta bli. Ikväll gick första avsnittet av säsong 2 "Ung och bortskämd" på SVT1 och ja. Jag tycker det är fantastiskt underhållande att titta på det, men jag blir samtidigt så arg.

Innan jag fortsätter skriva vill jag påpeka att jag är medveten om att de som klipper programmen såklart vet vad de gör men det ursäktar inte allt som sägs/händer i avsnitten.

Jag kan säga som så. När jag ser på den här serien känner jag mig så icke-bortskämd som det bara går. Och då vill jag ändå påpeka att jag på ett sätt anser mig vara bortskämd. Jag har en familj som jag aldrig för allt i världen skulle byta bort, jag har en tillvaro som jag är väldigt nöjd med och jag vet att mina föräldrar hjälper till med de problem som dyker upp och det utan att blinka. Men det är inget jag förutsätter att de ska göra. Framförallt förväntar jag mig inte någon hjälp från något håll överhuvudtaget utan att jag själv bidrar med något. Det är min logik.

De här "ungdomarna", vill påpeka att jag endast är ett år äldre än den äldsta deltagaren, verkar tycka att det är en självklarhet att de ska få leva som de vill. Det är tråkigt att jobba, betala räkningar, diska, städa med mera. Alla "måsten" är tråkiga, som en av deltagarna uttryckte det.

Livet är inte en dans på rosor, för att ta till en klyscha. Det finns många tråkiga sysslor som måste göras, men det är samma sak för alla människor. Nä vänta, de som inte vill behöver inte göra allt det där tråkiga utan kan lämna det till någon annan...eller hur var det nu.

Jag har inte träffat de som deltar i programmet, varken ungdomarna eller föräldrarna. Jag dömer dem genom programmet vilket kan tyckas orättvist men det är den information jag har tillgång till. Jag hoppas dels att ungdomarna själva överdriver för att förstärka programmets koncept och dels att de som klippt programmet tagit saker och ting väääldigt ur sitt sammanhang. Tyvärr vet jag att det finns "ungdomar" som till och med är värre än de som deltar i programmet.

Ni anar inte hur mycket jag har att säga om det här. Skulle troligast kunna skriva en roman utifrån min egen logik. Enligt min logik bör en myndig person ha en uppfattning om pengars värde (vilket många vuxna inte har), kunna handla sin egen mat, kunna sköta sig på ett jobb, kunna...ja jag tror jag stannar där innan jag eldar upp mig igen.

Skulle slutligen vilja skicka en hälsning till ungdomarna som medverkar i "Ung och bortskämd": Den dagen ni har en lön att betala ett hembiträde, assistent eller vad ni nu behöver, be my guest men tills dess: ta inte andra för givet och dra dina egna strån till stacken!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback