Dialektal kameleont

Utdrag ur min essä Dialektal kameleont som jag skrev under kursen Svenska 1:

"Jag är född och uppvuxen i Örnsköldsviks kommun. Det finns många som hävdar att denna fina stad och kommun knappt hör till Norrland, jag är inte en av dem. Sedan jag flyttade till Umeå för att studera, för ungefär ett halvt år sedan, har jag försvarat det så kallade ”Foppa-land”. Örnsköldsvik är en del av mig och därför har det varit viktigt. Vad har då det här med dialekt att göra? En hel del i mitt fall. Är inte Örnsköldsvik en del av Norrland kan jag inte kalla mig norrlänning och än mindre kalla min dialekt för norrländska. Fast det är jag (norrlänning alltså) och det gör jag (pratar norrländska)."

Väldigt intressant att läsa gamla arbeten ibland, speciellt när man hittar små guldklimpar som man på någe vis är väldigt nöjd med än idag så att säga. Nej, texten är inte skriven på stenåldern men det känns rätt länge sedan.  NU är det dags för hockey så HEJA MODO säger jag bara och lämnar er åt att heja själv ;) //Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback