Bruxism

Var och varannan tidning skriver idag om att tandgnissling är ett allt större problem. Det lustiga är att jag inte förrän nydligt reflekterat över att det är något som bör göras något åt. Jag gnisslar nämligen tänderna, har gjort det sedan jag var liten och en period hade jag bettskena. Tydligen kallas det bruxism, fancy värre :P Finns lite allmänbildande info senare i detta inlägg för er som är intresserade.

Gnisslandet slutade iaf när jag var yngre och jag slutade med bettskenan som jag ändå fick skavsår av. Nu på senare år får jag höra hit och dit om hur jävulskt det låter när jag gnisslar tänderna och efter att i vissa perioder få värk i käken borde jag väl kanske kolla upp det.

"Bruxism är det medicinska ordet för tandgnissling och tandpressning. Personer som gnisslar tänder gör det oftast i sömnen eller är omedvetna om det. Slitningsskador uppstår på tänder, speciellt hörntänder och skador i tändernas stödjevävnad kan också uppstå. Orsaker till tandgnissling är spänningar i käkmusklerna och övriga muskler i ansikte, och skuldror. Skador utöver slitskadorna på tänderna är värk och knäppningar i käkleden samt huvudvärk.

Tandgnissling – att gnider tänderna mot varandra – förekommer mest nattetid, speciellt under övergång från djup till ytlig sömn. Man tror att sömnstörningar kan orsaka både nattlig tandgnissling och tandpressning.

Tandpressning – att man biter ihop hårt – förekommer såväl nattetid som dagtid. När man dagtid pressar tänder beror det oftast på stress."

Det lustiga är att jag fått höra hos tandläkaren de senaste gångerna att jag har så fina tänder och bra kvalité så ja antingen nöter mitt gnisslande väldigt jämt på tänderna eller så ja jag vet inte :P Nog med nyttig allmänkunskap för idag, nu är det snart lunch och sedan ska vi hälsa på några söta valpar :D Later idag bär det iväg upp till Ume för en ny vecka med nya utmaningar! //Elin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback