:S

Men huvva. Greklands bidrag är då lugnt sämst ikväll, tätt följt av Lituaen, Portugal och Georgien :S Bäst för kvällen måste jag nog säga är Norge och, tro det eller ej, Serbien. Tänkte återkoppla till mitt tidigare inlägg nu när jag sett alla live...jag gör helt enkelt så att jag kopierar in det tidigare och skriver en kvällskommentar på varje :P

Kan ju säga det att jag tycker inte att programledarna är speciellt roliga alls och jag har svårt att förstå varför de ska vara tre men ja...inslaget där artisterna skulle sjunga på den tyska folklåten eller vad det var, var roligt! Gillar hjärtpumpandet inför varje låt och att "Feel your heart beat" sägs på bidragens modersmål i varje vykort. Nu till bidragen.

Startnummer 1: Polen: Magdalena Tul - "Jestem"
Allmänt har jag svårt för de bidrag som sjungs på sitt modersmål. Varför? Jo jag har helt enkelt svårt att tycka om låtar när jag inte förstår vad de sjunger. Nu har jag inte sett hennes liveuppträdanden heller men jag kan väl tycka att melodin är helt okej, men inget som tar mig med storm. Dock finns risken att jag kommer börja sjunga den på någon slags Svensk-polska eftersom refrängen ändå fastnar. "Jestem hum hum hum humhum"...

Kvällskommentar: Vet inte om hon höll micken för långt ifrån eller om det var hennes röst som inte pallade...låten blev väldigt platt live i alla fall och inget flöt riktigt ihop.

Startnummer 2: Norge: Stella Mwangi - "Haba Haba"
mFörst och främst är det svårt att inte rycka med i den här kvinnans energi och det hjälper ju att låten är så pass glad. Ja jag blir helt enkelt glad av låten! Jag vet inte riktigt vad det är hon egentligen sjunger i refrängen men det är hyfsat rätt att lalla med. Det enda jag, från att ha sett liveframträdandet på youtube, har att klacka ner på är hennes klädsel som ja är någon slags shortsdress med en kjol fastsatt på hennes rumpa.

Kvällskommentar: Refrängen är tydligen på Swahili och det är första gången ever som någon sjunger på Swahili i Eurovision, coolt! Kjolgrejen är kvar men vad gör väl det när energin i numret smittar av sig, tror fasiken att jag måste lära mig koreografin ;)

Startnummer 3: Albanien: Aurela Gaçe - "Feel The Passion"
Lite för mycket domedagsstämning över den här låten...känns som en effektfull låt till en film och jag gillar örnen i videon skarpt. Hm nä den här gillade jag inte i Eurovision-sammanhang i alla fall. Ärligt blir jag lite rädd för kvinnan. Kanske jag ändrar mig ikväll när jag ser framträdandet. Gillar ändå texten men får som inte riktigt ihop arrangemanget.

Kvällskommentar: Örngrafiken i bakgrunden var riktigt häftig. Känns fortfarande som filmmusik och kvinnan skrämmer mig om möjligt mer nu än när jag såg videon.

Startnummer 4: Armenien: Emmy - "Boom Boom"
Gigantiska puffärmar är inte fint. Boom boom shaka shaka. Känns som att det här är en låt som kommer fastna och irritera som bara den. Dock tycker jag inte att den är dålig, ganska härlig faktiskt och jag tycker den passar bra in i Eurovision.


Kvällskommentar: Värsta Let's dance-lyftet i koreografin och så ett glatt pip på det :P Boom boom shaka shaka, svårt att inte fastna i låten! Tar emot lite att erkänna att jag diggar låten...hehe sjukt glatt framträdande och ja glad låt även om jag har en känsla av att den kan bli irriterande ifall man hör den för ofta. "Extra allt" sa kommentatorn, ja det håller jag då med om, på gott och ont.

Startnummer 5: Turkiet: Yüksek Sadakat - "Live It Up"
mTurkiets video inleds med falsk fiolspelande. Hoppas de skippar den delen i liveframträdandet. Jag gissar dock att det finns en poäng med det eftersom låten sedan fortsätter med att sångaren kommer in och sjunger sin rockaktiga låt. Jag är sämst på genrer när det gäller musik men vi kallar det rock. Give yourself a break sjunger han, jag känner faktiskt för en break från den här låten. Den är inte dålig, men inte bra. Kanske är en låt man måste höra fler gånger för att gilla men jag gillar den inte nu i alla fall. Refrängen sticker inte ut tillräckligt och det gör låten platt.

Kvällskommentar: oNot my favourite song on the radio som de sjunger i början...Läskigt med gymnasten i buren. Tråkig...Rock utan att vara rockig. Hohooo nu sa de just att någon lämnat klagomål på Sveriges vissling i början för att inga mänskliga ljud får vara inspelade men tydligen är det synt så vi klarade oss undan hehe.

Startnummer 6: Serbien: Nina - "Caroban"
Vilka fantastiskt färgglada kläder de har! Nu har jag noll koll på vad som är 70-tal och 60-tal men något åt det hållet vill jag påstå att Serbiens outfits är i alla fall. Titeln betyder tydligen magisk. Ni vet redan vad jag tycker om de som väljer att sjunga på modersmål. Måste dock erkänna att jag gillar den medryckande melodin, synd bara att det inte finns en chans i världen att jag ska kunna sjunga med ens när hon sjunger caroban...


Kvällskommentar: 60-tal, nu har vi rett ut det! Än mer färg än sist jag såg dem, blir sjukt glad av bidraget och numera hör detta bidrag till mina topp tre favoriter. Hade de bara sjungit på engelska så hade jag troligast älskat låten! Haha herr kommentator är lite ironisk av sig minsann.

Startnummer 7: Ryssland: Alexej Vorobjov - "Get You"
gthDen lille pojken som gnällde på Saade för att han snott Alexejs dans...som Saade sa, Mikael Jackson är inte direkt en hemlig inspirationskälla. Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om den här låten. Känns lite väl upprepande kanske. Känns inte som en låt som jag vill lyssna på igen och han är inte ens speciellt duktig på att sjunga. Med det skrivet tog han just en hög ton oerhört falskt.

Kvällskommentar: "Hög på sin egen existens", älskar kommentatorn eller ja de är ju två men den manliga :P Rysslands sångare ser ut att komma direkt ur Grease med sitt mimspel och allt. Saade är lugnt bättre dansare, den här snubben ser bara kontslad ut. Ganska bra låt men jag hade gärna sett en annan sångare.

Startnummer 8: Schweiz: Anna Rossinelli - "In Love For A While"
Den här låten ligger redan på min spellista på Grooveshark faktiskt. Vet inte om jag anses partisk i och med det men jag gillar känslan i låten och dudu dududumet i bakgrunden påminner mig lite om Jason Mraz. Jag tycker låten är fin, den nynnande biten är lätt att haka på och även om den kanske inte sticker ut speciellt hoppas jag att den går vidare till final. Okej nynnandet var kanske lite väl långt men det kan jag ta. Tycker tjejen är duktig på att sjunga!

Kvällskommentar: Ukulelen tycks vara den nya fiolen så att säga. Trevlig röst, lite långt nanana. Lite för "tråkig" för Eurovision men final ska det väl bli åtminstone.

Startnummer 9: Georgien: Eldrine - "One More Day"
Den här låten skulle jag nog kunna lyssna på, som radiolåt. Oj helt plötsligt kom en rabblig refräng som skrämde bort mig. Nä det passade inte så bra in med den ändå lugna början, övergången blev för häftig. Lite rapp fick de visst in också. Nä det här blev lite för mycket.


Kvällskommentar: "Rop/skrik/skrammel" återigen en klockren sammanfattning av vår eminenta kommentator! :S Lånat Carolas fläkt...

Startnummer 10: Finland: Paradise Oskar - "Da Da Dam"
Våra kära grannar skickar en pojke med en röst som jag tycker sticker ut. Låten handlar om en pojke som vill rädda världen, fint. Den här kommer jag definitivt lyssna på till vardags så att säga och jag gillar da da damet. Om jag säger så här så har jag de senaste veckorna tjatat om det ra-ta-da som finns i Jonas Mattsons On my own. Love it! Finland kan få komma till final men jag skulle inte vilja se dem i toppen även om jag gillar låten.

Kvällskommentar: Tagit sitt artistnamn efter Rasmus på luffen. Fin låt, coolt med planeten i bakgrunden. Finns med i min topp fem i alla fall även om den kanske inte är supereurovision enligt mig.

Startnummer 11: Malta: Glen Vella - "One Life"
Bra budskap, alla ska få vara sig själv. Lite too much Tyra Banks över sångaren om ni förstår vad jag menar. Älskar dock videon och gillar texten men tycker att melodin blir för mycket technoaktig och jag hade nog hellre sett en sångare med lite mer melodisk röst. Vilka krav säg.

Kvällskommentar: Glad kille...tråkig låt...toabreak says it all.

Startnummer 12: San Marino: Senit - "Stand By"
Ännu en låt som redan ligger i min spellista. Hörde den första gången under SVTs "inför Eurovision". Tycker om Senits röst och låten har en skön stämning. Tycker att refrängen lyfter låten men frågan är hur mycket Eurovision jag tycker det är. Allmänt har jag svårt för långsamma låtar i Eurovision. Vill ha den till final i alla fall!

Kvällskommentar: Grymt besviken för hennes röst håller inte alls live :(

Startnummer 13: Kroatien: Daria - "Celebrate"
Hm undra om det var den här som hissades så av SVTs jury. Personligen tycker jag inte att den sticker ut. Den är inte dålig, men heller inte bra. Refrängen torde fastna så det är väl det som skulle kunna göra det då.

Kvällskommentar: Väldigt lång kvinna och oj oj hon hann med två klädbyten, imponerande! Tveksam till hennes röst och mitt i alltihop fick vi höra tekniker snacka också hehe. Han i hatt påminner om Johnny Depp i Alice i underlandet.

Startnummer 14: Island: Sjonni's Friends - "Coming Home"
En tragisk historia bakom låten. Han som skrivit låten och som skulle ha framfört dog av en stroke två veckor innan tävlingen. Den framförs nu istället av en samling av hans vänner för att hedra honom. Jag tycker om låten, inte på grund av historien bakom utan för att den är lätt att lära sig och haka på. Kan överraska i Eurovision men det lär vi ju se.


Kvällskommentar: Hehe kommentatorerna är med via telefon helt plötsligt, lite fly on the wings of love känsla över framträdandet och ja jag säger då det, grymt skönt gäng! Trummisen har en hästsadel till "stol"!

Startnummer 15: Ungern: Kati Wolf - "What About My Dreams?"
Efter att ha sett videon förväntar jag mig ett rätt så, förhoppningsvis, snyggt dansnummer. Lite Celine Dion över sångerskan och hela låten, framförallt hennes röst kanske. Jao inte min favorit men jag kan inte neka att jag tycker den ska till final.

Kvällskommentar: Rösten håller inte riktigt. Schyst dansnummer i bakgrunden men ja jag vet inte vad de tänkte med ljusgrejset, blev inte så snyggt.

Startnummer 16: Portugal: Homens Da Luta - "Luta É Alegria"
Kudden åkte upp för ögonen när jag såg det här bidraget första gången. Politiska budskap i Eurovision, visst...men inte på det här sättet :S Gruppens "humoristiska" stil går som inte hem hos mig. Känns musikal. Nej till Portugal! De kan inte ens sjunga...

Kvällskommentar: Humorgrupp...ofattbart minst sagt. Konstigt, jag kan inte portugisiska. Kul med olika språk på plakaten, låten ger mig lite barnprogramsvibbar...

Startnummer 17: Litauen: Evelina Sasenko - "C'est Ma Vie"
Inleds med ett pianostycke och sedan börjar kvinnan sjunga...det låter inte bra i mina öron men så är jag inte speciellt kunnig heller. Jag är ju ingen Andreas Carlsson eller Laila Bagge Wahlgren direkt...hehe känns lite musikal över den här låten också. Nix den går inte vidare i min värld.

Kvällskommentar: This is my life betyder titeln. Teckentolkar tydligen halva versen, lite coolt även om jag missade det. Soundet får mig att tänka på Skönheten och odjuret...Nä gillar inte alls hennes röst heller.

Startnummer 18: Azerbaijdjan: Ell/Nikki - "Running Scared"
Svenskar som skrivit deras bidrag, i år igen. Det säger väl det mesta om Melodifestivalen när våra låtskrivare skickar sina låtar utomlands. Jag gillar den här låten, precis som jag gillade Drip Drop som de hade ifjol och som också skrevs av svenskar. Sånginsatsen kan väl diskuteras och ja den är något upprepande men jag tror den kan fastna hos rätt många. Tycker grabben sjunger bättre än tjejen dock.

Kvällskommentar: Snygg inledande koreografi men det förstör tyvärr lite när sångarna börjar sjunga rätt falskt, blir bättre med låtens gång men. De har också lånat Carolas fläkt och även om jag tror att den här låten kommer nötas som "radiolåt" för min egen del så lär det vara lätt att ledsna på den också.

Startnummer 19:Grekland: Loucas Yiorkas feat Stereo Mike - "Watch My Dance"
Sist ut i semifinal 1 är Grekland. Oj oj oj...en blandning av gerkisk folkmusik och hiphop. Det går inte hem hos mig och jag hoppas för allt i världen att de inte går vidare till final.

Kvällskommentar: Bort med Stereo Mike HEMSKT och NEJ för första gången hade kommentatorn fel, det var inte alls någon skönsång under refrängen!!! Huvva!

Hade det inte varit för att jag sitter och skriver här och nu hade jag ledsnat på det här trumnumret för länge sedan. Lagom är bäst.

Håller nog fast vid mina finalister men byter ut San Marino mot Serbien och Ungern mot, tro det eller ej, Ryssland.

Norge
Serbien
Island
Finland
Azerbaijdjan
Armenien
Ryssland
Schweiz
(Polen)
(Kroatien)

Parenteserna får stå för att jag inte är så förtjust i dem, men jag gillar ingen av de icke valda bättre så att säga. Nu ska jag återgå till "festen" :P //Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback