Now it's time

Kör samma system som i förrgår så här kommer kvällskommentarerna! Missade dock de sju första minuterna...var lite inne i hockeyn och diverse annat som råkade vara intressant :P

1. Bosnien & Hercegovina: Dino Merlin - "Love In Rewind"
Oj vad kvinnan vid pianot måste låtsasspela eller så har hon ett väldigt speciellt sätt...ja vad ska vi säga, jag tycker låten är helt okej att lyssna på men den kommer troligast inte fastna. Helt okej.

Kvällskommentar: Hm missade allt utom slutet men håller nog med det jag skrev igår.

2. Österrike: Nadine Beiler - "The Secret Is Love"
En enkel och fin låt tycker jag. Kan tycka att refrängen som tar slut innan den ens börjat dock. Inte tillräckligt Eurovision för mig men jag hoppas den går vidare till final.

Kvällskommentar: Börjar helt akapella eller vad det är det heter. Gillar låten och hoppas att den tar sig till final!

3. Nederländerna: 3JS - "Never Alone"
Den här kommer jag lägga in på grooveshark, helt klart. Frågan är bara hur det låter live...jag har en känsla av att det finns risk att det skär sig på en del ställen. Till final såvida det inte låter hemskt live :P

Kvällskommentar: Sånginsatsen imponerar väl inte direkt men samtidigt avskräcker han mig inte från att vilja lyssna mer heller. Lite halvkrasst uttal kanske och den är helt klart bättre inspelad.

Belgien: Witloof Bay - "With Love Baby"
Framförs helt utan instrument, med andra ord är hela låten byggd på människoröster. Det är imponerande och den är rätt svänging. Jag kan nog bli less på den väldigt lätt men final för Belgien tycker jag!

Kvällskommentar: Tycker att kommentatorerna överdriver när de gnäller på den här låten. Håller fast vid att jag blir imponerad av akapellagrupper men okej jag är inte överdrivet kär i låten om ens alls. Nä efter ungefär första verser blir jag less...

5. Slovakien: TWiiNS - "I'm Still Alive"
Den här låten har jag redan hunnit lyssnat på en hel del ska jag erkänna. Jag tycker den är fantastiskt fin, det enda som kan komma att förstöra är att jag stör mig på tjejernas framträdanden men det tåls att se (har bara sett videon, vilken ni borde kolla ifall ni inte gjort. Jag älskar glädjebilderna från vinsten i hockey-vm!). Låten är btw skriven av en svensk tjej.

Kvällskommentar: Carola-fläkten har såklart åkt fram. Tycker att arrangemanget håller även live även om de kanske inte har världens säkraste stämmor. Jag är nog lite partisk eftersom jag verkligen blivit kär i den här låten. De åbäkar sig inte alls lika mycket som i videon så jag är mycket nöjd :) De hade dock kunnat få ha på sig klänningar som inte ser ut att vara på väg av...

6. Ukraina: Mika Newton - "Angel"
Okej, jag är ingen stjärna på engelska och jag har mina åsikter på Saades uttal men den här kvinnans uttal störde mig rejält. Jag hör knappt vad hon sjunger. I övrigt är låten helt okej, inget som sticker ut men.

Kvällskommentar: Wow de har en sandkonstnär eller något sådant i alla fall. Häftigt! Den kvinnan var väldigt duktig, jag håller dock fast vid att jag inte gillar sångerskans röst/uttal eller vad det nu är som jag hakar upp mig på. Vingarna på axlarna var rätt söta och passande...angel liksom.

7. Moldavien: Zdob si Zdub - "So Lucky"
Etnorock. Skrammel och mummel. Inga vidare kommentarer.

Kvällskommentar: Hahahaha hemska hattar :S I don't feel lucky sitting here listening to this song...rabbel rabbel skratt skratt pip pip mummel...inge final för de här hoppas jag!

8. Sverige: Eric Saade - "Popular"
Hm ja den här har jag hört både en och två gånger...konstigt :P Tycker ändå att det är rätt snyggt arrangemang eller vad man ska säga. Hans uttal...pössiböl och popp-julöör. Går inte att beskriva men samtidigt har jag säkert hört värre. Jag gnällde inte på Rybak utan tyckte snarare att han skulle vinna precis som han gjorde men...ja heja Sverige. Han är bra duktigare än Alexej (Ryssland) på att dansa i alla fall.

Kvällskommentar: Jämarns vilket jubel det blev i dansmomentet. Bra det. Måste erkänna att it's growing on me och med tanke på kvalitén på många av de andra låtarna så är jag rätt nöjd med Saade. Han gör det bra som lyckas hålla sången så pass trots att han dansar rätt mycket. Blir det inte final med oss så kommer jag överväga att lägga ner det här med Eurovision. Det sa jag nog ifjol också...and here I am :P Oj nu missade jag glassprängandet för att jag skrev. Typiskt.

9. Cypern: Christos Mylordos - "San Aggelos S'Agapisa"
Jag tänkte just "oj vilken liten pojk" när jag läste att han är född 1991...ja, behöver jag säga mer? Alla som inte är född på 80 är för alltid unga i min värld :P Det här var då en tråkig låt och helt plötsligt kom nått skrik och lite rockigare ljud in. Inte bra. En fiol i det hela också. Vad är det med alla skrammellåtar egentligen?!

Kvällskommentar: Jag älskade dig som en ängel betyder titeln. Eller om det var älskar. Hörde inte på såg noga. Woah de tippar :S Det såg lite...skumt ut, fast lite coolt också. Men huvva vad hela låten verkligen blir förstörd när den skrikande kvinnan snurrar på nån boll och ja skriker. Hehe deras skor sitter fast så att de kan "tippa" utan att ramla :P Tummen ner Cypern, på allt utom tippandet :P

10. Bulgarien: Poli Genova - "Na Inat"
Tydligen höll inte den engelska översättningen så de bestämde sig för att den skulle sjungas på bulgariska. Ganska bra melodi men fattar inte ett skit av vad hon sjunger vilket gör att jag som tappar intresset.

Kvällskommentar: På ren trots betyder tydligen titeln. Är det därför hon har gigantiska fjädrar till örhänge i ena örat? Gillar låten men kan omöjligt sjunga med och därmed bryr jag mig icke ifall den når final eller inte...duktig artist.

11. Makedonien: Vlatko Ilievski - "Rusinka"
Rusinka, musika, va fint de rimmar...hm nä återigen ställer språket till det för att jag ska gilla låten, kanske ändrar sig ikväll. Hepp heppen i bakgrunden...njae. Vodka uppfattade jag nu också. Fast ja den är helt okej ändå.

Kvällskommentar: Värsta dramatiska dansarna...lite väl dramatiska för min smak. Låten känns som rysk på något vis. FÅr mig att tänka lite på tingeling tingeling :P


12. Israel: Dana International - "Ding Dong"
Dana International, var det hon som var full när hon vann 1998? Inte ett dugg imponerad av hennes röst. Ding dong say no more...hm nä den här låten var inte ens nära på bra. Det bästa var körarnas färgglada klänningar.

Kvällskommentar: Besvikelsen är lika stor som sist jag hörde den. Den låter...B.

13. Slovenien: Maja Keuc - "No One"
Någon slags fågelliknanade dans pågår i bakgrunden. Låten är tråkig. Jag kan inte riktigt urskilja om tjejen sjunger bra eller inte men nä det här var ingen hit.

Kvällskommentar: Ugly klädsel. Måste dock säga att jag väntade mig en sämre låt med tanke på min tidigare kommentar. Nä helt okej ändå och den kan få plockas bort från "absolut inte till final"-listan.

14. Rumänien: Hotel FM - "Change"
Nu börjar det likna nått, en trallvänlig låt med lite sväng i sig. Kanske inte min favorit men den ligger absolut högt på listan! Tåls att se hur det blir live.

Kvällskommentar: Men jaha Playing with fire kommer jag ihåg att jag gillade men inte kom jag väl ihåg att det var Rumänien. Hm jag lyssnade bara halvt så jag vet inte om det var den här gruppen eller...skitsamma. Jag tycker om den här låten. Påminner lite om Islands bidrag på nått vänster. To the final!

15. Estland: Getter Jaani - "Rockefeller Street"
Wow en magiker :O Hm jaa ni (visst var jag kul nu? :P) jag tycker refrängen är rätt bra men versen är lite väl platt. Jag blir mer konfunderad av deras koreografi än att jag blir imponerad. 

Kvällskommentar: Nä men jag tycker den här låten är rätt trevlig. Vet inte om jag tycker hennes röst är märkvärdig och låten känns lite musikal på nått vänster. Mycker åt vänster nu...one, two, seven, three, down the rockafella street! Go Estland!

16. Vitryssland: Anastasiya Vinnikova - "I Love Belarus"
Jag älskar Vitryssland...sjunger Vitryssland. Det kändes lite ego för att ta sig någonstans i Eurovision :P Risken finns dock att jag kommer gå runt och sjunga "I love Belarus nanananana"

Kvällskommentar: Värsta eldexplosionen i början till heyhey yeahyeahandet...skum koreografi men så är jag inte så estetisk av mig. Hade Kanada hört till Europa och varit med i Eurovision skulle de säkert ha sjungit I love Canada ;P Ugly klädsel har de också.

17. Lettland: Musiqq - "Angel In Disguise"
Det började lovande...sedan kom en konstig övergång till en dålig refräng. Angel in disguise rätt snyggt och får mig direkt att börja tralla på you're the devil in disguise...kanske inte så bra poäng för den här låten men jag blir på bra humör av mitt låtbyte :P

Kvällskommentar: 2002 vann de sist. De hade tydligen inte råd att vara med i år egentligen men så var det någon stad som behövde reklamen eller nått. Ja det var ju bra. Njae jag ska inte sträcka mig så långt att jag påstår att jag tycker nå vidare om den men den är helt okej faktiskt. Han som sjunger har rätt trevlig röst.

18. Danmark: A Friend In London - "New Tomorrow"
I love this one. Dock sa jag, första gången jag hörde den och jag inte hört några rykten än, att den påminner om Andreas Jonssons Sing for life. Det gör den men jag tycker inte det är plagiatvarning. En GREAT låt och jag blir ledsen om den inte går vidare.

Kvällskommentar: Kvällens bästa låt på delad plats med Slovakiens! Hm de har modifierat refrängen för att låten ska vara mindre plagiat för tydligen har den anmälts för plagiat på tre olika låtar. Hoppas det inte blivit så stor skillnad bara. Nä jag hör då inte mycket skillnad. Muy bien låt! Men pojken kan ju ta och he på sig en hel tröja till finalen. Inte snyggt!

19. Irland: Jedward - "Lipstick"
Grabbarna med frisyrerna, det är så jag förklarar för folk vilka jag menar. Har hört den här låten lite för ofta så jag är lite less men jag tycker den är rätt skön om än något irriterande emellanåt.

Kvällskommentar: Oj fräna kläder. Tänkte just fråga vart ena snubben tagit vägen när han dök upp :p De är inte så synkade i dansen...de är väldigt energiska i alla fall. Har nog som sagt hört den lite för ofta men låten är rätt härlig...på nått höger, för omväxlingens skull.

Det var visst alla. Jag byter ut Bosnien och Hercegovina mot Lettland, tänka sig :P Slovenien slapp undan avgrunden men Moldavien åkte ner. I övrigt är mina tips intakta:

Danmark
Slovakien
Nederländerna
Irland
Estland
Sverige
Lettland
Österrike
Belgien
Rumänien

De jag absolut INTE vill se i final är:
Cypern
Israel
Moldavien

We'll see what happens! //Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback