Läraryrket

Läraryrket är allt annat än ett "bara-yrke". Det tar väldigt mycket energi men det ger oerhört mycket energi tillbaka också! Jag sitter just nu och läser (håll i åtanke att jag gör dessa uttalande som kandidat :P) en av mina klassers analysuppgift som de lämnat in idag. Vissa texter ger mig rysningar för hur de är skrivna, poängtera att jag menar positiva rysningar. Jag känner mig som en stolt hönsmamma haha

Jag har dessutom lämnat ut utvärderingar till en klass idag och för det första tycker jag det är så härligt att gymnasieungdomar är så konstruktiva när det kommer till sånt här. Tänk er själv att bli tvungen att stå ut med kandidat efter kandidat. Nu har det kanske inte så många kandidater under sin skolgång men ett par hinner de nog med. Under den här VFU:n har vi varit 3-4 olika kandidater som haft "mina" klasser. Jag tycker de gör det bra! Inte för att jag anser att kandidater på något vis är dåliga men bara det att någon kommer in och rör till...ja som sagt, de gör de bra. Fast vi kandidater gör det bra också ;P

Skrattade lite för mig själv när jag läste en av utvärderingarna där eleven, som svar på frågan vad har du för tips till mig som lärare?, skrivit att "Jag tycker du var bra. Vissa lärarpraktikanter brukar vara nervösa men inte du. Du visste vad du skulle göra". Det svaret blev jag mest bara glad över men det var följande, som stod under övriga kommentarer, som fick mig att le: "Hoppas vi inte varit så hemska så att du funderar på om du verkligen vill bli lärare!" Fantastiska ungdomar!

Jag känner mig alltid så gammal när jag pratar om "mina" elever haha. Bara två dagar kvar på praktiken nu och jag försöker pussla ihop fika så att ingen ska bli utan. Varför skulle någon bli utan för tänker ni kanske, svar ja jag är kapabel till att räkna hur många de är i klassen men jag tänkte mer på det här med allergier. Men problemet är snart löst! Egentligen är det inget problem, vi kan kalla det förändrade förhållanden ;)

Vancouver vann imorse :D Wohooo! I final i Stanley Cup för första gången till 1994 :D Hoppas nu att Tampa mot alla odds vänder det så att vi får Vancouver vs. Tampa i final! Nu ska jag läsa vidare, so long! //Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback