Gone baby gone

Hatar du att diska? Är småotålig? Kanske du dessutom älskar fika? Sitter du fortfarande och nickar för dig själv så har jag ett tips till dig, din kakälskande latis! (OBS. jag är en kakälskande latis :P) För det första behöver du inget mer än en kastrull, en sked och några mått samt ingredienserna såklart. När du nästa gång känner att du skulle behöva baka, till dig själv eller till någon annan, gör så här:

He (världens bästa ord, SAOL nästa!) muffinsformar på en plåt (eller i en ugnsform om man saknar plåt). He (told you) ugnen på 200 grader. Smält 100 gram smör och tillsätt två ägg (du knäcker alltså äggen och tillsätter innanmätet, om du inte förstod det :P) i kastrullen. Rör ner 2½ dl mjöl, 1½ dl socker, 3 msk kakao och 1 tsk bakpulver. Lägg lock på kastrullen och låt den stå i några minuter (inte nödvändigt men har fått för mig att det hjälper till så att det blir kulliga muffins). Sedan klickar du i smeten i muffinsformarna. Det blir ca 15 muffins beroende på hur stora man vill ha dem. Jag fyller ungefär halva formarna (du din rookie, det beror ju såklart på formarnas storlek) när jag bakar. In med plåten/formen i ugnen och grädda i lagom många minuter (med andra ord tills det blir lite skorpig yta på muffinsarna) ungefär 10-15 skulle jag tro.

Se där, vad har du nu att diska? En kastrull, tre mått och en sked! Inte illa ;) Har du otur så sölade du väl på plåten och måste diska den, attans! Och hur lång tid tog det? Säger du mer än 20 min blir jag besviken :P Trevlig bakning mina vänner! //Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback