Recept

Tänkte dela med mig av det recept jag använde mig av till våfflorna igår eftersom det var lätt och blev gott :) Snart ska jag ställa mig och steka krabbelurer :D Det är sockerkaksaktiga plättar...jag har inte kommit på någon bättre beskrivning till dem men nu när jag ändå drar upp det kan ni ju få det receptet också. Mumsiga kan jag lova :)

Våfflor ca. 10 st
3,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2,5 dl mjölk
2,5 dl vatten
1 ägg
1,5 dl smält smör
(lite mer än 100 g fast form)

Blanda mjöl och bakpulver. Rör ner mjölk och vatten. Tillsätt ägg och smör, grädda! Mitt våffeljärn har 5 hjärtan, kanske ger er en uppfattning om hur stort det är, och ungefär 1 dl per lagg är lagom :)

Krabbelurer ca. 30 st
2 ägg
1 ½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
4 ½ dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 ½ dl mjölk
smör till stekning

Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och poröst. Tillsätt vetemjöl och bakpulver. Häll sist ner mjölken och rör till en slät smet. Värm plättläggen och smörj den med matfett. Grädda på medelstark värme till gyllenbrun färg. Vänd plättarna i socker direkt efter gräddning (brukar inte jag göra). Är godast som nygräddade men smakar även mumma när de svalnat och ingen risk att förstöra dem genom att värma upp i mikron en snabbis ifall det behövs.

Så då vet ni vad jag ska syssla med nu ett tag :) //Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback