Kvalserien och friska vindar

Det här med kvalserien är ju som lite nytt och...ovant. Första matchen spelades dock mot ett "välkänt" lag och även Rögle har jag ändå ett hum om vad de är för pysar. Däremot har jag som aldrig behövt ägna några av de andra lagen en tanke. Mora har väl varit i Elitserien hyfsat nyligt ändå så det mest outforskade laget, ur mitt perspektiv, blir då Örebro. Eftersom vi spelar mot just dessa sörlänningar ikväll tänkte jag att det kunde passa bra att luska ut lite om dem.

HC Örebro grundades tydligen 1990 och som det verkar, efter en kvick skumläsning av deras historik på hemsidan, så har de inte hållit sig i allsvenskan alltför många säsonger. Men nu är alltså laget i kvalserien och har en chans att ta sig till Elitserien för första gången ever om jag förstått det rätt. Kul för dem, synd att det är andra lag som tänker motarbeta det :P

För sakens skull kollade jag upp spelarna för att se ifall jag känner igen några namn. Det tåls att sägas att jag inte har speciellt bra koll på spelare i andra lag överhuvudtaget utan de namn som fastnar är oftast de som utmärker sig på ett eller annat vis. Huruvida de är duktiga eller inte...ja det kanske jag inte alltid har ett hum om ;) Sen brukar det av någon anledning vara ex-modoiter som har en tendens att göra mål när vi spelar mot deras "nya lag". Pierre Hedin SSK och Andreas Molinder LHC har varit duktiga på det i år...shame on them :P

Thomas Enström - Tommy och Tobias Enströms brorsa, född i Övik och har spelat för Modo/Höga kusten mer eller mindre hela sin karriär. Var utlånad till Björklöven och Mora under sin sista säsong i Modo (09/10) och har denna säsong spelat i Vålerenga och nu spelar han då i Örebro.

Marcus Jonasén - Är född i Örebro, spelade i Modo säsongen 07/08 och har efter det spelat en säsong med Leksand och resterande med Örebro som han då spelar med nu.

Michal Zajkowski - Zacke har spelat i Modo större delen av sin målvaktskarriär men har väl oftast varit andremålvakt. Personligen tycker jag att han är en bra målvakt men när han spelade i Modo var det väl stabiliteten i hans målvaktsspel som varierade lite väl mycket från match till match som gjorde mig lite orolig. 75% i räddningsprocent om mina källor stämmer...senast mot Rögle släppte han in 7 mål vilket kanske säger mer om matchen/laget/motståndet än vad det säger om honom.

Conny Strömberg - Född i Övik, spelade juniorallsvenskan med Modo J20 92/93 & 93/94 men sedan dess har han endast spelat säsongen 99/00 i Modo då i A-laget. Tydligen har han spelat i både Tyskland, Österrike och Slovenien nå vändor. Även om eliteprospect säger att han spelar i Asplöven nu så...är jag helt övertygad om att han spelar med Örebro för det har varit sånt snack om att oj oj oj övikspojken Conny Strömberg får möta Modo... jag känner att jag i denna stund litar smådåligt på den nämnda sidan för jag är mer eller mindre övertygad om att han spelat i KB65 också...jaja jag orkar inte gräva djupare än så :P

Well jag vet inte om jag känner mig så upplyst men nu har jag ju luskat fram en del i alla fall. Jag hoppas att vi vinner stort ikväll så att vi får en fin målskillnad och framförallt en 3poängare ;) //Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback