Frysta pannkakor

För det första måste jag påpeka det jobbiga med att äta frukost. Dagens viktigaste mål sägs det, kanske därför det går så tung att få ner något i magsäcken. Ja men jag tänkte det är ju oftast tristare eller mer negativt laddat när det finns en "bra-stämpel" på saker och ting, som nyttig mat till exempel. Det är mycket lättsammare och roligare att äta onyttigt men det undviks oftast för jag vill vara nyttig och vara vid gid hälsa. God hälsa, där har ni orsaken till att jag tryckte i mig one too many pannkaka till frukost imorse. Det hjälpte inte att de var upptinade från fryst tillstånd och därmed smösiga.

Det här med fryst mat är lite av min grej eftersom jag är matlådornas härskare. Det är dessutom svårt att göra slut på mat innan den blir dålig när man bor själv. Vill ni veta vad som händer om man fryser diverse mat?

Potatis - Ingen större skillnad i smaken (säger jag som inte är så förtjust i pärer vilket som), men konsistensen blir mer mos än potatis.

Makaroner - Beroende på hur länge makaronerna är i frysen så blir de mjöliga i olika grad. Färska makaroner är klart godare men de är även klart ätbara efter att ha varit i frysen.

Kött - Det är ju ganska logiskt att det funkar hur bra som helst att frysa för det gör folk hela tiden men jag tänkte tipsa om att ifall ni äter falukorv och har eget hushåll kan det vara smart att tärna större delen av korvringen och frysa in den på en gång så slipper man att den blir dålig.

Pannkakor - Ibland går det bra, ibland (som imorse) blir de smösiga som bara den :( De är hopplösa att rulla efter upptining och smakar inte hälften så bra som färdiggjorda ifall de campat i frysen för länge. Det kan kompenseras med sylt ifall man har det hemma.

Kalvsylta - Gelantinet slutar existera (vet inte vad som händer kemiskt sätt men det är mitt sätt att förklara för er) och syltan blir helt plötsligt till pölsa. Smakar fortfarande likadan dock.

Ris - Jag är ingen risätare och ska i ärlighetens namn säga att jag inte märker någon skillnad på ris som varit fryst eller som tillagats på en gång men av erfarenhet gissar jag att även ris blir lite "mjöligare"

Hm nu kommer jag inte på några mer strålande exempel, but know this: det mesta går att frysa och det är bättre att frysa mat än att den ska bli dålig! //Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback