Fredag och Kathy Reichs

Tv-serien Bones är en av mina favoritserier, av många, och för ett tag sedan fick jag vetskap om att Dr. Brennan är baserad på en kriminalförfattare - Kathy Reichs. Så eftersom jag gillar Bones tänkte jag aha det här måste jag kolla. Kathy är nämligen med och arbetar med manusförfattarna för att allting ska vara så verkligt som möjligt. Nu vet jag inte om ni är insatt i serien men antroprologen (hm ev. felstavat :S) Temperence Brennan aka Bones skriver även böcker och huvudpersonen i dessa heter Kathy.


Det trickiga blir när jag vill förknippa Bones med Tempe i boken, för Brennan i serien är inte baserad på huvudkaraktären i böckerna utan snarare på böckernas författare. Hm jag vet inte om ni hängde med men ja. När jag väl kommit förbi allt jämförande så har jag dock fastnat i boken som heter Redan död och den rekommenderas till alla som gillar kriminalromaner. Det tåls att påpeka att det är en serie av böcker (tror de är oberoende av varandra men jag föredrar att läsa dem i ordning) och att jag ännu endast kommit drygt halva boken ;)

+ Den är spännande och när det väl börjar hända saker händer det saker hela tiden.
+ Det ironiska "wrapen" och än så länge har jag sluppit outhärdliga klyshor,
åtminstone har jag inte reagerat på någon än i alla fall ;)
+ Karaktärerna är till en del stereotyper men stereotyper med sprickor i fasaden mao
så får man en stereotypisk uppfattning av dem vilken lite här och där blir motbevisad.

- Blir lite långdragit när Tempe beskriver sitt arbete med benen, kan vara intressant
i tv-serien men blir lite långsamt i boken emellanåt.
- De första kapitlen är något långsamma.

Så där, då får ni väga + och - bäst ni vill, jag gillar boken och det blir till att låna nästa som lektyr när jag kommer hem till Övik tror jag minsann. Nu tillbaka till läsningen och sedan...är det nog bäst att tentaplugga //Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback