Böcker och film

Är det inte en oerhört svår avvägning att välja ifall boken ska läsas innan filmatiseringen ses eller om det är bättre att se filmen innan man läser boken som filmen är baserad på? Det tycker jag i alla fall. Jag har dessutom en utsökt teori till varför jag våndas lite över sådana beslut. Innan jag går in på det kan vi konstatera att det lättaste är att man läser boken/ser filmen utan att veta att det finns en film/bok utifrån den förstnämnda.

Ser jag filmen först har jag färdiga karaktärer som jag ser framför mig när jag läser, jag får ingen chans att bygga upp ett eget intryck av bokens karaktärer och kan då bli irriterad på att dessa inte stämmer överens med skådespelarnas agerande. Filmer är dessutom mycket mer komprimerade än böckerna och oftast framgår karaktärernas tankar/reaktioner inte på samma sätt eftersom vi måste tolka dessa utifrån skådespelarnas agerande. I böcker beskrivs ofta de olika karaktärernas reaktioner och ger oss en mer "styrd" bild av situationen. I läsningen av boken kommer jag säkert också irritera mig på delar som jag inte uppfattat i filmen.
Läser jag boken först kommer jag garanterat tycka, i nio av tio fall, att de valt fel skådespelare till karaktärerna (Twilight är ett bra exempel) och jag kommer dessutom irritera mig på att de, troligast, har plockat bort en eller flera av mina favoritdelar. Som sagt, film är mer komprimerat ur perspektivet att den utgår från en bok med färdig handling.

Det finns för- och nackdelar med båda alternativen. Såklart. Jag valde att läsa Stieg Larssons böcker först  och har ännu inte sett filmen men det är på G. Det beslutet tog jag utifrån motiveringen att jag anser de böckerna höra till vårt kulturarv och jag ville, för min framtid som svensklärare, ta in böckerna utan påverkan från filmerna. Jag hoppas att jag kommer uppskatta filmerna lika mycket ändå :)

Knepet är kanske att inte läsa böckerna och se filmerna för nära inpå¨varandra...så har intrycken hunnit landa. Vem vet, det kanske är inbillning att det gör skillnad ;) //Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback