Lite allmännkunskap

Jag har funderat lite över de här larmen som testas lite nu och då. Även om det säkert är väldigt få i Sverige som förväntar sig krig så betyder ju inte det att det är omöjligt att det skulle hända och ändå vill jag påstå att relativt få har koll på det här med VMA - Viktigt meddelande till allmänheten. Jag hade en diskussion med syster igår och hon verkade inte tycka att det var så mycket att fundera på men jag bestämde mig för att det inte kunde skada att läsa på lite så här har ni, direkt från Wikipedia med lite modifikationer från min sida, lite nyttig information som åtminstone inte kan skada :P

Sverige

Om man hör varningssignalen vid någon annan tidpunkt än de nedan angivna provtillfällena (testas första helgfria månaden i mars, juni, september och december klockan 15) skall man bege sig inomhus, stänga dörrar, fönster och ventilation och lyssna på Sveriges Radio P4 för mer information. När faran upphört ska signalen faran över sändas, en 30 sekunder lång, sammanhängande signal.

Sedan början av 1990-talet ingår dessutom en stor del av de privata lokalradiofrekvenserna i VMA-systemet. Sveriges Radio har fått mandat av Radioutgivareföreningen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (tidigare Räddningsverket, Styrelsen för psykologiskt försvar samt Krisberedskapsmyndigheten) att sköta systemet, vilket innebär att de privata frekvensernas program bryts automatiskt när Sveriges Radios nationella trafikredaktion går ut med ett VMA-meddelande. Systemet testades första gången 2002-12-02, och är menat att testas en gång per kvartal.

Provning [redigera]

Signalen Viktigt meddelande testas fyra gånger per år, första helgfria måndagen i mars, juni, september och december, klockan 15.00. Information ges i Sveriges Radios samtliga radiokanaler strax före detta klockslag och när provet är avslutat. En sju sekunder lång ton ljuder och följs av en 14 sekunders paus, sedan ny ton, ny paus och så vidare under två minuter. Efter en längre paus (cirka 90 sekunder) hörs sedan den 30 sekunder långa "faran över"-signalen. Provtillfällena initieras från den lokala räddningstjänsten som kan fjärrstyra utrustningen från brandstationen men även från skyddade beredskapsanläggningar.

Typer av signaler

Beredskapslarm tillämpas när det är fara för krig och består av ljudsignaler i 30 sekunder med 15 sekunders uppehåll.

När man hör larmet skall man:

  • Lyssna på radio
  • Ordna så att man snabbt kan lämna bostaden
  • Undvika att ringa timmarna efter larmet
  • Ta reda på var det finns skyddsrum och hjälpa till att göra iordning det.

TV, text-TV och tidningar ger också information. Den som är krigsplacerad ska snabbt åka till den plats som står i krigsplaceringsordern.

Flyglarm tillämpas när myndigheterna bedömer att landet kommer att attackeras från luften, t.ex. av flygplan och består av korta tonstötar under en minut. När man hör larmet skall man genast uppsöka skyddsrum.

Faran över För alla signaler gäller att när faran upphört ska signalen faran över sändas, en 30 sekunder lång, sammanhängande signal.

Det går till och med att lyssna på de olika signalerna om man känner för det :) Ja men då har jag gjort min medborgeliga plikt för dagen och med lite vedklyvning på det är jag rätt nöjd :P Men egentligen, hur mycket information finns det egentligen inte som man kanske borde vara medveten om även om det inte känns så nödvändigt...? Ja ni...nä nu blev hjärnan överhettad i värmen så jag återkommer med svar på den frågan en annan gång :P //Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback