Ahoj!

Slovakien här kommer jag :D Jag och min syster hade för några år sedan en konversation angående saker vi vill göra, saker man inte gör bara så där tåls väl att säga. Som att fara på en hockeytour genom Sverige och lära oss ett annorlunda språk (läs ett annat språk än de som "typiska svenskar" lär sig).

Gissa om jag blev lycklig när jag ikväll träffade korridorens nya utbytesstudent från Slovakien och hon erbjuder sig att lära mig lite slovakiska :D Megaglad! Än så länge har jag provat på att säga glass, vilket jag inte kan stava men fem konsonanter på rad är ingen lek när man ska försöka säga det, och lärt mig att säga hej - Ahoj! :D Det är det här som är det bästa med korridorslivet på Gluntens! Jag lärde mig även säga "mitt namn är" men det har jag tyvärr redan glömt... :$

Ladislav Nagy

Bild lånad från modohockey.se



Blev såklart lite hockeyprat, hur skulle det kunna undvikas när vi har slovaker i Modo och när dessutom Karol Krizan, the king, är slovak? Inte mjligt med mig i rummet i alla fall ;P Nu har jag i alla fall fått höra hur en slovakiska skulle uttala Ladislav Nagy och de försök att återge uttalet i skrift på svenska som jag mött på får inte höga betyg. Nåtch är det någon som har sagt och Nådsj någon annan.

Jag tänker inte påstå att jag kan göra det bättre men de återgivningar jag presenterat här är dåliga sådana. Man säger i princip Nagy fast a:et blir mer å och gy blir som det uttalas i jeans (om du säger det på engelska). Så okej återgivningarna var inte de sämsta i världen nu när jag ljudat en stund men jag skulle snarare säga att Nådjy vore rättvisare. Om ni inte visste det är det ett efternamn som ursprungnar från Ungern precis som väldigt många efternamn i södra Slovakien eftersom de länderna gränsar till varandra.

Vill ni veta något mer om Slovakien? Jag har lärt mig massor den senaste timmen och är glad över att det kommit in ännu en trevlig människa till korridoren! Så här stavas iaf glass om jag nu hittat rätt ord: zmrzlina :D Den ni ;P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback