Tenta plugg och limpa :)

Det låter som att någon skjuter fyrverkerier ute...undra vad som finns att fyrverkeria för den 11 februari 2011? Tåls att undersökas men inte nu. Jag har bakat russin/fil/bikarbonatlimpa av den sort som jag ofta(re) gjorde i Mariehem. Receptet har alltså debuterat på Gluntens ;P Den blev god och som bonus tänkte jag bjuda på lite bilder.

Ibland kallar jag den russinlimpa, ibland kallar jag den fillimpa och ibland får den heta bikarbonatlimpa ;) Det bästa med den är att den är lätt och att det går snabbt att göra den :)

Recept

3 ½ dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
½-1 dl russin
1/4 dl socker (funkar utan också)
1 tsk bikarbonat
3 dl fil
3/4 dl mörk sirap

Gräddas längst ner i ugnen 200 grader i 40 min.

Blanda de torra ingredienserna ordentligt och rör
sedan ner filen och sirapen. Smörj och bröa en form
och häll över smeten. In i ugnen och vänta!

DONE :D Det är, som ni kanske förstått, en rätt söt limpa men som jag har skrivit kan man skippa sockret för russinen väger ändå upp det enligt mig. Eller så skippar man russinen. I orginalreceptet är det mer socker men jag tycker det blir bättre så här :) God är den i alla fall :)



Här ser ni pajen, ogräddad, som jag gjorde för någon dag sedan när jag skulle bjuda Vikingen på middag i ett försök att ge tillbaka för alla middagar jag ätit hos henne :D Det är en kompis mammas recept och den är GOD som bara den :D Det är en kallpaj så man gör pajskalet och låter det svalna och sen he man dit en creme fraiché fyllning med bland annat gurka, skinka och italiensk salladskrydda :D Yummy! Som ni ser är min pajform i minsta laget men den i korridoren är för stor så det här blev bättre ändå :D Men oj vad vi var mätta ;)



Måste visa upp min kladdkaka också som blev på snudd till perfekt :) Muffinssmet är god i alla former :)

Nog om mat och kakor, nu ska jag se efter vad som händer i världen! //Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback