Sådär ja

Nu ni har jag fått lära mig vad de fina orden på min remiss betyder. Wait for it...jag har tydligen haft glasögon sedan 29 december 1999. Screw you som inte har glasögon och önskar att ni hade det. Det är ärligt talat bara besvärligt. "Skaffa linser då" tänker ni säkert men tänk det är också bara besvärligt i min värld. Att det är mode att ha "fake-glasögon" irriterar mig. Tänk på alla stackare som kanske inte vill ha glasögon men måste stå ut med dem. Nämnde jag att jag fått erbjudande att vara medförfattare till syrrans bok "20 steg till irritation"? Den kommer äga.

Well det visade sig att jag hade läst liite fel, det heter hyperopi (inte hyderopi som jag skrev i förra inlägget) och det är alltså vad vi är vana att kalla översynthet/långsynthet. Detta innebär "att ögat är för kort jämfört med dess brytningskraft i viloläge." Nu ska ni få läsa något intressant:

"För unga människor är måttlig översynthet inget problem, tvärtom upplever de ofta sin syn som felfri. Anledningen är att man ständigt omedvetet spänner ögats lins (ackommoderar) för att erhålla så skarp bild som möjligt. Hos ungdomar och vuxna kan detta ge spänningshuvudvärk och trötthet. Med stigande ålder försämras dock förmågan att ackommodera varpå det blir allt svårare att se skarpt på nära håll. Med tiden försvinner även synskärpan på långt håll." Hämtat från medocular.se

Om inte översynthet upptäcks kan det leda till problem som skelning eller svagsynthet (det får ni läsa själv om vilket ni kan göra här :P) så det är viktigt att man får det "behandlat" i tidigt skede.

Så var det astigmatism som jag faktiskt hade stavat rätt eller ja läst rätt så att säga. "Astigmatism är ett vanligt brytningfel som i regel beror på att hornhinnan är oregelbundet krökt. Det kan påverka synen så att du ser suddigt både på långt och nära håll. [...] Astigmatism är ett av de vanligaste brytningsfelen och kan vara förenad med både närsynthet och översynthet. Astigmatism uppstår när ögats hornhinna är något oregelbunden och äggformad." Den informationen plockades från vardguiden.se



Jaha så nu vet jag till och med namnet på mitt brytningsfel så nästa gång någon frågar varför jag har glasögon så kan jag säga "jag har för kort öga med en hornhinna som är äggformad och oregelbundet krökt" haha eller så säger jag "jag har hyperopi och astigmatism" fast "jag är översynt och har ett brytningsfel som påverkar hur jag ser på långt och kort håll." Det sista kändes som mest vettigt va? Haha //Elin

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback