Känsligt

Det finns vissa ämnen som tycks få det att krypa i folk. När det gäller mig själv tycker jag det är rätt jobbigt när folk pratar om insekter :P Män verkar tycka det är jobbigt att diskutera mensvärk så det är just det jag tänker skriva om idag. Egentligen är det inge konstigare än huvudvärk men jag kan väl kanske respektera att en del killar tycker att det är ett mindre roligt samtalsämne. Däremot kan det bli rätt intressanta samtal.



Jag har bott i samma korridor som två fantastiska biomedicinare och vi har haft en del samtal om just mensvärk. Visste ni till exempel att tjejer synkar med varandra om de umgås mycket? Och att synkningen styrs av "alfahonan"? Det tycker jag är rätt lustigt. Well, har ni tur kanske ni får delta i något så intressant samtal i framtiden.

Så slutligen lite tips till er därute som har oturen att må pyton under den/de första dagarna av mensen:

- Vet du att du får väldigt ont, se till att ta värktablett så fort du känner av värken för när det väl börjat kommer det ta evigheter för värktabletten annars. Ta värktabletter med kaffe så verkar de snabbare tack vare koffeinet.

- Har du inte en vetekudde (såndär man värmer i mikron) eller något annat värmande så spola varmvatten i en petflaska och håll där värken är som starkast.

- Rör på dig så mycket som möjligt, vilket är mer eller mindre omöjligt när värken är kraftig men man kan alltid försöka.

- Andas genom munnen för att undvika att spänna dig mer och förvärra värken. Mensvärk är vanlig muskelkramp så ju mer man lyckas slappna av desto bättre.

Well jag kommer inte på några fler korta och koncisa tips just nu men ja, sluta fjanta er och prata med andra om det och lär av varandras tips för sjutton! Nä jag är inte alls irriterad idag :P

//Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback