Lärande

Senaste föreläsningen vi hade på universitetet handlade om lärande och om hur viktig förståelsen är för inlärning. Det kanske låter självklart för många av er. Jag fick just en uppenbarelse kring mitt eget lärande när det kommer till matlagning och bilkörning. För att kunna höfta måste man förstå varför de olika ingredienserna finns med i receptet och för att kunna bli en bra förare kanske det krävs att man förstår hur bilen fungerar. Jag har ju hyfsat IQ men det är skillnad på att klara av saker och förstå dem.

Jag har just stuvat potatis och när det kommer till det har jag inga problem att höfta och jag säger då det till eventuella själar som orkar göra redning till sådant, det går lika bra att bara slänga i en smörklick och hälla i mjölk för det går att få tjockt ändå. När jag bakar/lagar sådant mat som jag gör mer eller mindre ofta så har jag inga problem att höfta lite, men jag utgår ändå oftast från recept. Däremot är jag inte en person som kan slänga ihop något bara sådär. Slutsatsen av det är kanske att jag borde lära mig hur bilen funkar för att jag ska lära mig att köra bättre...well it's worth a try!

Nu ska jag återgå till matlådorna, imorgon gäller det! //Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback