För det första...och det andra

Okej jag är inte så väldigt brydd när det gäller fotbollen men när det kommer till så kallade fotbollshuliganer kan jag bli tokig. Jag tänker faktiskt sträcka mig så långt att jag skriver att "läktarvåldet" eller vad vi ska kalla det, är värre i fotboll än hockey. Däremot tänker jag inte påstå att det inte är ett problem i hockeyn eller andra sporter. Tyvärr verkar det dessutom eskalera. Jag är inte så insatt men Djurgården och AIK (fotbollslagen) hade tydligen haft möte med polisen med flera och enligt Aftonbladet hade förslaget om åldersgräns på ståplats kommit upp.

27 år på ståplats - Ursäkta?!

För det första så kallas det kollektiv bestraffning. Säg att en person av tio, under 27, borde räknas som "fotbollshuligan" men okej då får de andra nio finna sig i att dras ner i skiten med den enda personen. Great. Nu kanske jag överdrev och jag vet ärligt inte hur det ser ut statistisk, vilka som oftast är inblandade, men jag tror knappast att risken minskar av att du passerat 27.

Läktarkultur är magiskt men det jag inte förstår är dessa så kallade fans som förstör för andra. Jag skulle vilja prata med en huligan och få förklarat för mig hur det är att stötta sitt lag att bråka på läktarna eller kasta in smällar på plan...well that makes no sence. //Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback