Damhockey

Damkronorna vann sin första VM-match med 7-1 mot Ryssland. Det är härligt. Något som inte är härligt är alla negativa attityder mot just damhockey. Ja det går långsammare än när herrarna spelar. Nej damerna kan troligtvis inte mäta sig med herrarna. Ja det ser oerhört mycket fumligare ut när damerna spelar och ja kanske är det så att det är tråkigare att titta på damhockey.

En del tycker säkert det är tråkigt, jag sträcker mig så pass att jag erkänner att jag anser att det är tråkigare med damhockey. Men vad kan man förvänta sig av spelare som på alla fronter förväntas vara sämre och som majoriteten av svenska folket inte bryr sig speciellt mycket om att följa? Det är inte direkt så att vi kan säga att det satsas lika mycket på damerna och herrarna inom hockeyn.

Jag har på allvar funderat på att utbilda mig till hockeydomare, vilket kanske förvånar en del av er. Dock ser jag det som så att det inte är lönt för jag kommer troligast bli fast med att döma juniorer eller damhockey. Nu kanske det lät som att jag är negativ mot juniorhockey eller damhockey, det är jag absolut inte! Men ska jag satsa på något så vill jag veta att jag kan "komma någon vart". Ska jag utbilda mig till domare vill jag veta att jag har lika stor chans som manliga domare att ta mig upp för att döma i elitserien eller till och med internationella cuper och dylikt.

Kanske är det så att dagens kvinnliga domare är sämre på sitt jobb. Kanske är det så att kvinnliga och manliga domare inte utövar sitt yrke på samma villkor. Ni får välja väg själv men för min del lutar det mot det senare.

Hur många hockeylag har en kvinnlig tränare? Eller ens andretränare? Nu är jag inte alltför insatt men jag känner då inte till en enda coach på högre nivå (svensk alltså) eller ens på lägre nivå. Men som sagt jag är inte insatt men jag tycker det är synd.

Damkronorna spelar sin nästa match mot Slovakien, vilken tyvärr inte sänds, och sedan spelar vi mot USA. Heja Sverige säger jag och hoppas att hockeyvärlden kommer att förändras sakta men säkert! //Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback