Val-panik!!!

Snart är det val och jag har iiiiingen aning om vilket parti jag ska rösta på! Jag vill påstå att jag nått ett smått handlingsförlamande läge som jag valt att kalla val-panik. Det är mitt första riksdagsval (som att det skulle vara något att skryta om) dock inte första gången jag får rösta. Jag fick rösta i EU-valet men valde att inte göra det för att jag helt enkelt kände att jag inte visste vad jag skulle rösta på. "Men rösta blankt då" brukar det låta och sen blir man kallad soffliggare när man låter bli.

Jag läste en krönika på expressen idag som jag tycker att ni borde ta del av. Den heter Sluta mobba soffliggarna och klickar ni på länken kommer den upp i ett annat fönster. För er som inte orkar det kan jag sammanfatta poängen lite kort: det är vår demokratiska rätt att inte rösta. Jag anser att det inte är någon skillnad på en blank röst eller att inte rösta allt. Vet ni varför? Jo för i båda fallen handlar det om att man antingen inte vet tillräckligt om partierna (som i mitt fall) för att anse sig kunna ta ställning eller så tycker man inte att något av partierna passar. Är ena "ursäkten" bätter än den andra? I så fall får jag väl börja säga att inget av partiernas idéer passar mig.

Nu är det faktiskt så att jag planerar att rösta och jag hoppas att nätet kan hjälpa mig att reda ut vad partierna står för. Tänkte se en debatt angående skolan igårkväll vilket jag inte gjorde, men har planerat att se den i repris så kanske det hjälper. Just nu är jag mest förbannad över de ändringar som kommer införas då det gäller skolsystemet. Bryr sig politikerna överhuvudtaget om vad verksamma lärare vill?! Kalla mig enögd, naiv eller vad ni vill men för mig är de flesta politiker bara besserwisser som snackar och bestämmer om saker de inte har en aning om egentligen...de kan säkert mycket men frågan är hur mycket de så att säga känner till.

Jag hoppas att ni där ute som vill rösta gör det och att ni som inte vill låter bli trots att folk kallar er saker! Elins slutord: Det är ditt liv, dina beslut och din framtid! //Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback