Hockey och ämnesplaner

Nu närmar det sig nedsläpp i första matchen efter uppehållet och vi möter AIK. Medan jag jobbar på att få webradion att fungera (livebloggen på allehanda är oftast enough men radion ger lite feeling) så läser jag även remisserna på ämnesplanerna, just nu de för de olika kurserna inom svenska. Hittade en kurs som heter "Människans språk" vilket jag tycker lät som en trevlig kurs att få undervisa i :)

Så här låter beskrivningen för svenska i alla fall: Kärnan i ämnet svenska är språk och litteratur. Språket är människans främsta redskap för reflektion, kommunikation och kunskapsutveckling. Genom språket kan människan uttrycka sin personlighet, och med hjälp av skönlitteratur, sakprosatexter och olika typer av medier lär hon känna sin omvärld, sina medmänniskor och sig själv.

Tycker jag låter bra i mina öron, bättre än förväntat :) Ärligt så har jag inte alltför höga förväntningar inför skolreformen GY11 men jag tänker inte vara konservativ och hålla fast vid det gamla utan istället ge det en chans trots mina misstankar. Ska bli intressant att se hur ämnesplanerna blir i officiell version så att säga.

Nu måste jag koncentrera mig på hockeyn! //Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback