Grattis till jag idag :P

När jag var liten eller ja yngre...eh nä vi börjar om. Jag har alltid mer eller mindre varit intresserad av "sakers" betydelser. Det gäller då allt från att ord kan få olika betydelser i olika sammanhang till att veta var namn ursprungnar ifrån. Idag råkar det ju då vara så att en viss fröken har namnsdag så då tänkte jag passa på att dela med mig av lite intressant fakta ;D Kan tala om källan redan här så slipper jag sen :P Källa: www.svenskanamn.alltforforaldrar.se

ELIN
Kvinnonamnet Elin är en svensk form av Helena som är ett grekiskt
namn med betydelsen "lysande" eller "fackla". Namnet är mycket
gammalt. Det svenska helgonet Sankta Elin av Skövde,som även
kallas Helena, levde i mitten av 1100-talet och det är från henne som
namnet har hamnat i almanackan. Namnet har haft en stadig popularitet
under de senaste decennierna. De senaste åren har det varit det
näst vanligaste flicknamnet. 31 december 2005 fanns det totalt
55 194 personer i Sverige med namnet,varav 34 477 med det som
tilltalsnamn. År 2003 fick 1479 flickor namnet, varav 984
fick det som tilltalsnamn. Namnsdag: 31 juli.
Populäritet idag: Minskar trend ner
Placering på namntoppen 2009: 16
Antal kvinnor med namnet i Sverige: 57964
Antal män med namnet i Sverige: 18
Namnsdag : 31 Juli

Hahaha tänkte kolla hur många i länet som heter Elin Egnor (bara jag i Sverige så eg. onödigt att kolla men :P) dock glömde jag bort att jag är skriven i Västerbotten och blev därför väldigt arg när den påstår att det finns noll Elin Egnor i Västernorrland haha! 350 kvinnor i Öviks kommun heter Elin iaf.

Statistik för namnet Elin i Sverige

Antal bärare 57974 kvinnor och 18 män.
Antal efternamn 36

Okej nu blev den här statistiken väldigt otillförlitlig i mina ögon då jag inser
att den säger att det inte finns en enda Elin Egnor i hela Sverige. Blä för dem :(


Men nu till dagens centrala namn:

KATARINA
Placering på namntoppen 2009: Inte i topp 100
Antal kvinnor med namnet i Sverige: 49262
Antal män med namnet i Sverige: 1
Namnsdag : 25 November

Katarina, Catarina, Katharina eller Catharina är ett kvinnonamn
med namnsdag 25 november, vilken är den dag Sankta Katarina
av Alexandria firas enligt den bysantiska liturgin. Ursprunget är grekiskt.
Betydelsen är okänd, men har kopplats till ordet katharos,
vilket betyder "ren" eller "kysk".Enligt fornnordisk forskning kan
det även betyda "häxa" eller "kärring". Namnen var populära på 1960- och
70-talen, men har sedan avtagit i användning. Totalt settär dock namnet
fortfarande ett av de 25 vanligaste förnamnen. Den vanligaste stavningen
är den med K och utan h, vilket också är den form som återfinns
i almanackan.31 december 2005 fanns det totalt 70 508 personer
i Sverige med namnet Katarina/Catarina/Katharina/Catharinavarav 28 456
med det som tilltalsnamn.År 2003 fick 444 flickor namnet,
varav 29 fick det som tilltalsnamn.Namnsdag: 25 november.

Statistik för namnet Katarina i Sverige

Antal bärare 49267 kvinnor och 1 man.

Så i teorin kan det påstås att jag heter "Lysande häxa" haha :D

Sist men inte minst mitt kära efternamn!

EGNOR
Suck jag vet en sida som haft lite historia om namnet Egnor men nu
hittar jag inte åt den. Får höra med syster om hon kommer ihåg
så kanske jag kan uppdatera er senare!

Statistik för namnet Egnor i Sverige

Antal bärare 0 män och 0 kvinnor.
Antal efternamn 23

Så grattis till mig på namnsdagen säger jag med funderingar kring varför namnsdagar ens "firas" :P

Elins slutord: Det finns inget som kan bli så fel som det som du bestämt dig för att det inte ska gå //Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback