Blä för kanon

Det finns filmer man ska ha sett. Det finns musik man ska ha hört. Det finns saker man ska ha gjort. Och framförallt så finns det böcker som man ska ha läst. Framförallt skriver jag endast på grund av att jag läser till svensklärare och därmed känner en viss press då det gäller att ha läst den rätta litteraturen. Det är ingen som säger att jag måste ha gjort det eller att det ens finns rätt och fel litteratur, men det är nästan som en oskriven regel.

Det är lite som att man som svensklärare förväntas ha svaret på alla frågor som gäller det svenska språket. Jag undrar hur många gånger i veckan jag får höra inledningsfrasen "men du som är svensklärare"...spontansvaret på det brukar bli att jag inte är svensklärare utan lärarstudent ;P

Om jag verkar irriterad/frustrerad/upprörd eller något åt det hållet så har ni uppfattat det ganska rätt. Uppretad är nog det mest passande ordet. Uppretad av den fantastiske Daniel Defoes bok Robinson Crusoe. Den är, efter 100 sidor, inte ett dugg bra. Sedan om det beror på att jag måste läsa den och att min läsning påverkas av det tänker jag inte svära på men så är det. Jag tycker boken är dålig och kommer troligast få många kängor för det. Bring it on, I can take it för jag tänker inte ljuga om att jag ogillar en bok bara för att den hör till någon slags kanon. No way.

Tillbaka till den dåliga boken och de resterande 200 sidorna. Håll tummarna för att den blir bättre.

//Elin

Kommentarer
Postat av: Kamilla

Kanske du skulle ha läst den medan du var ung och hade uppskattat den...? =)

2010-11-10 @ 22:18:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback