Körlektion numero tres
Har jag väl börjat rapportera min väg till körkortet kan jag lika gärna fortsätta med det. Insåg att jag ännu inte lämnat någon rapport för fredagens körlektion, mest på grund av att jag for från körskolan direkt till tåget och sedan inte bloggat något under helgen i och med att jag varit i skogen och andats frisk luft.
Efter min första körlektion var jag på väldigt bra humör, inte för att det gick klockrent men för att det kändes helt okej och jag hade varit nervös för att det inte skulle göra det. Inför den andra körlektionen var jag knappt nervös tack vara att det känts så bra under första. Den kändes av någon anledning, säkert dagens humör, inte bra alls även om det gick helt okej. I fredags var det alltså dags för den tredje lektionen.
På schemat stod korsningskörning. Solen sken, jag var på bra humör och vi körde iväg för att öva lite korsningar på Berghem. Jag ska hålla mig kort, om nu det är möjligt. Inledningsvis när jag fick handledning genom korsningarna gick det som fina fisken, mätt i tredje-lektionen-mått, och jag tyckte jag hade koll på relativt mycket själv. När jag sedan skulle börja "ta hand om" varann korsning själv gick det lite blandat. Det här med att avgöra när jag bör ta ettan i en korsning och när jag kan nöja mig med tvåan är inte riktigt min grej. Blev en rejält misslyckad korsning där jag inte insåg att jag borde tagit ettan innan det var för sent. Det hela innebar en på tok för snabb sväng och mycket minus i protokollet men som min körlärare sa "det där var inte bra, men jag hann aldrig bli rädd så nu ska vi inte haka upp oss på det utan fundera på vad som hände istället" Vi fortsatte poa på med lite korsningar och nu ska ni få höra en rolig historia, kanske inte så rolig för er som inte är insatt eller var där men ni får väl försöka föreställa er.
Jag har haft lite problem med det här med att jag ska bromsa innan jag trycker ner kopplingen när jag ska stanna/växla ner från högre hastigheter men i fredags visade jag att mina försök att teoretiskt pränta in det som mantra har gett resultat. Lite för bra resultat. Den "rutinen" var just vad som ställde till det lite för mig i fredags. Vi kommer till en korsning där jag så att säga ska få sköta mig själv. Jag ser att det är usel sikt (det är lite uppförsbacke och häckar åt både vänster och höger) och sitter och tänker på att jag ska växla ner på ettan. Av någon anledning hakar jag upp mig på att det är jättedålig sikt åt höger och bilarna därifrån har dessutom nerförsbacke vad jag nu skulle fundera på det för. Dessa tankar gör mig lite, ja tankspridd helt enkelt och när jag då ska växla trycker jag först ner bromsen (jag kör i uppförsbacke!?) och bilen börjar protestera (låta och skaka och skrika JAG FÅR SNART MOTORSTOPP). Jag hatar, verkligen HATAR när bilar protesterar högljutt och i denna situation fick jag någon slags brainfreeze. Det jag borde har gjort var att trycka ner kopplingen. Vad jag gjorde har jag ingen aning om riktigt, tror jag kanske tryckte mer på bromsen eller alternativt släppte alla pedaler och efter vad som kändes som en evighet fick bilen motorstopp. Den där Volkswagen får inte motorstopp alltför lätt. Jag muttrar rätt förbannat, på mig själv "ååh vad jag hatar bilar som låter så där". Missförstå mig rätt, det är egentligen inte bilarna jag hatar utan det faktum att det är så tydligt att jag gör fel ;) Min körlärare skrattar och säger något i stil med att det är så härligt att jag kommer med världens ramsa. Han tyckte jag sa "Jag hatar alla jävla biljävlar" Hm. Allting är relativt, kanske var det jag sa högt även om jag tänkte något annat :P Ja ni, nu har ni något som ni kan skratta åt tills ni gråter. Det var i alla fall det jag ville göra när det hände, ni borde önska att ni varit där :P
Jag menar kom igen, bromsa i uppförsbacke? Inte koppla att det var dags för att trycka ner kopplingen när bilen börjar "hosta" som ett tok? Haha ja man kan inte annat än att skratta. Men det är så här det funkar, inlärning. Först är allt ett tjötter, sen lär man in något slags system och nästa steg är helt enkelt att lära sig att det systemet inte alltid fungerar och välja när man använder det ;)
Blev en "kör-in-och-stanna-mjukt-vid-vägkanten" och till skillnaden från onsdagen så blev det en klockren stopp på en gång ;) MVG på den, slutade på VG+ gången innan när det var vad vi tränade mest hela lektionen haha Men nu var det ju det här med vad jag ska tänka på till nästa gång.
- Bromsa inte i uppförsbacke (mitt eget konstaterande, även självklarheter tåls att upprepas)
- Glömmer fortfarande släppa gasen ibland när jag ska växla
- Bedöma vilken växel det är lämpligt att svänga på
- Är jag osäker på hur sikten är ska jag köra på tvåan tills jag bestämt mig om det är dåligt sikt.
- Växla inte ner för tidigt, stoppar upp trafiken.
- Titta dit jag ska och titta långt fram, vilket mer eller mindre är en huvudprincip i ridningen så det borde jag ju vara kung på...;)
- Titta först, blinka sen.
Nu kanske några av ni som läser det här, speciellt ni som redan har körkort, tycker att vissa punkter är självklara men jag lär mig ett nytt alfabet. Ingenting är självklart. A, Å, Ä är inte samma bokstav med olika antal prickar utan olika bokstäver som används i olika situationer. Så jag lär mig mitt alfabet, i min takt och gör de misstag som jag behöver göra för att lära mig :) Och medan jag gör det tänker jag dela med mig av mina ups and downs till er utan att skämmas det minsta för det! Det är ju ändå alla tokigheter jag gör som är roligast att berätta om haha Återkommer med en ny rapport imorgon :) Då blir det lite mer korsningar och så ska det visst backas runt gatuhörn :S Wish me luck ;) //Elin
Efter min första körlektion var jag på väldigt bra humör, inte för att det gick klockrent men för att det kändes helt okej och jag hade varit nervös för att det inte skulle göra det. Inför den andra körlektionen var jag knappt nervös tack vara att det känts så bra under första. Den kändes av någon anledning, säkert dagens humör, inte bra alls även om det gick helt okej. I fredags var det alltså dags för den tredje lektionen.
På schemat stod korsningskörning. Solen sken, jag var på bra humör och vi körde iväg för att öva lite korsningar på Berghem. Jag ska hålla mig kort, om nu det är möjligt. Inledningsvis när jag fick handledning genom korsningarna gick det som fina fisken, mätt i tredje-lektionen-mått, och jag tyckte jag hade koll på relativt mycket själv. När jag sedan skulle börja "ta hand om" varann korsning själv gick det lite blandat. Det här med att avgöra när jag bör ta ettan i en korsning och när jag kan nöja mig med tvåan är inte riktigt min grej. Blev en rejält misslyckad korsning där jag inte insåg att jag borde tagit ettan innan det var för sent. Det hela innebar en på tok för snabb sväng och mycket minus i protokollet men som min körlärare sa "det där var inte bra, men jag hann aldrig bli rädd så nu ska vi inte haka upp oss på det utan fundera på vad som hände istället" Vi fortsatte poa på med lite korsningar och nu ska ni få höra en rolig historia, kanske inte så rolig för er som inte är insatt eller var där men ni får väl försöka föreställa er.
Jag har haft lite problem med det här med att jag ska bromsa innan jag trycker ner kopplingen när jag ska stanna/växla ner från högre hastigheter men i fredags visade jag att mina försök att teoretiskt pränta in det som mantra har gett resultat. Lite för bra resultat. Den "rutinen" var just vad som ställde till det lite för mig i fredags. Vi kommer till en korsning där jag så att säga ska få sköta mig själv. Jag ser att det är usel sikt (det är lite uppförsbacke och häckar åt både vänster och höger) och sitter och tänker på att jag ska växla ner på ettan. Av någon anledning hakar jag upp mig på att det är jättedålig sikt åt höger och bilarna därifrån har dessutom nerförsbacke vad jag nu skulle fundera på det för. Dessa tankar gör mig lite, ja tankspridd helt enkelt och när jag då ska växla trycker jag först ner bromsen (jag kör i uppförsbacke!?) och bilen börjar protestera (låta och skaka och skrika JAG FÅR SNART MOTORSTOPP). Jag hatar, verkligen HATAR när bilar protesterar högljutt och i denna situation fick jag någon slags brainfreeze. Det jag borde har gjort var att trycka ner kopplingen. Vad jag gjorde har jag ingen aning om riktigt, tror jag kanske tryckte mer på bromsen eller alternativt släppte alla pedaler och efter vad som kändes som en evighet fick bilen motorstopp. Den där Volkswagen får inte motorstopp alltför lätt. Jag muttrar rätt förbannat, på mig själv "ååh vad jag hatar bilar som låter så där". Missförstå mig rätt, det är egentligen inte bilarna jag hatar utan det faktum att det är så tydligt att jag gör fel ;) Min körlärare skrattar och säger något i stil med att det är så härligt att jag kommer med världens ramsa. Han tyckte jag sa "Jag hatar alla jävla biljävlar" Hm. Allting är relativt, kanske var det jag sa högt även om jag tänkte något annat :P Ja ni, nu har ni något som ni kan skratta åt tills ni gråter. Det var i alla fall det jag ville göra när det hände, ni borde önska att ni varit där :P
Jag menar kom igen, bromsa i uppförsbacke? Inte koppla att det var dags för att trycka ner kopplingen när bilen börjar "hosta" som ett tok? Haha ja man kan inte annat än att skratta. Men det är så här det funkar, inlärning. Först är allt ett tjötter, sen lär man in något slags system och nästa steg är helt enkelt att lära sig att det systemet inte alltid fungerar och välja när man använder det ;)
Blev en "kör-in-och-stanna-mjukt-vid-vägkanten" och till skillnaden från onsdagen så blev det en klockren stopp på en gång ;) MVG på den, slutade på VG+ gången innan när det var vad vi tränade mest hela lektionen haha Men nu var det ju det här med vad jag ska tänka på till nästa gång.
- Bromsa inte i uppförsbacke (mitt eget konstaterande, även självklarheter tåls att upprepas)
- Glömmer fortfarande släppa gasen ibland när jag ska växla
- Bedöma vilken växel det är lämpligt att svänga på
- Är jag osäker på hur sikten är ska jag köra på tvåan tills jag bestämt mig om det är dåligt sikt.
- Växla inte ner för tidigt, stoppar upp trafiken.
- Titta dit jag ska och titta långt fram, vilket mer eller mindre är en huvudprincip i ridningen så det borde jag ju vara kung på...;)
- Titta först, blinka sen.
Nu kanske några av ni som läser det här, speciellt ni som redan har körkort, tycker att vissa punkter är självklara men jag lär mig ett nytt alfabet. Ingenting är självklart. A, Å, Ä är inte samma bokstav med olika antal prickar utan olika bokstäver som används i olika situationer. Så jag lär mig mitt alfabet, i min takt och gör de misstag som jag behöver göra för att lära mig :) Och medan jag gör det tänker jag dela med mig av mina ups and downs till er utan att skämmas det minsta för det! Det är ju ändå alla tokigheter jag gör som är roligast att berätta om haha Återkommer med en ny rapport imorgon :) Då blir det lite mer korsningar och så ska det visst backas runt gatuhörn :S Wish me luck ;) //Elin
Kommentarer
Trackback